Strana 13 - výtvarné umění-recenze
Kategorie: výtvarné umění-recenze
Petrbokovy výsostné znaky

Soustředné oranžovo-červeno-modré kruhy na obraze Petrbokovy Vánoce, který výstavu zahajuje, působí nejdřív trochu nepatřičně. Jako výsostné znaky na letadlech za první světové války. Když si dojem sedne, dostavují se jiné asociace: meditativní kresby Karla Malicha či výtvarná tvorba Františka Drtikola. Drtikolovskou náladu má ostatně i do sebe pohroužená tvář muže na úvodním obraze, tvář samotného autora. Jiří Petrbok se ovšem na výstavě Duhová posouvá od introspekce k přesvědčivému konceptu, který se jen obtížně pojmenovává.
Hermovo ucho. Sound art v Brně.

Výstava Hermovo ucho je organizátory dobře načasována: je svěží, hravá a neotřelá, stejně jako každé jaro. Současný sound art — umění vizualizující hudbu a slyšení — zastoupený tvorbou třech desítek umělců ve většině případů vyžaduje k pochopení naslouchání a účast. Nesmíte se ale všemi těmi občas ne zrovna příjemnými zvuky nechat odradit.
Bad Times/Good Times
Máte-li rádi trochu vzrušujícího
chaosu, těší vás poznávat cizí kultury a současně vás zajímá
i mírně spletitý balkánský region s jeho heterogenitou zdánlivě
odlišných a uzavřených společenství, pak čeká výstava Bad Times/Good
Times, připravená ve Futuře rumunským kurátorem Mateiem Bejenaru, právě
na vaši návštěvu.
Vladimír Skrepl: Jako v zrcadle

Pokud se rozhodnete jít na Skrepla, připravte se na pecku – nepočítejte, že se vám budou vystavené věci líbit. Jen tak si udržíte odstup pro objektivní posouzení, nad něčím se zasmějete, nad něčím mávnete rukou, nad něčím se zamyslíte. Osobitý projev této extrovertní, energické a výbušné osoby však stojí za povšimnutí.
Ján Zoričák (Yan Zoritchak) – Sklo

Špilberk je jedno ze čtyř míst, kde se zastavilo dílo proslulého skláře na cestě po České a Slovenské republice. Výstav obrazů, grafiky a videoprojekcí jsou všude spousty. Zato se sklem, navíc skvěle zpracovaným, se jen tak nesetkáte. Už proto se vyplatí vyšlapat kopec k hradu.
Dalibor Chatrný. Provazem a magnetem.

Po dvou větších brněnských výstavách v roce 2004 a 2005 připravilo Museum Kampa Daliboru Chatrnému, jedné z hlavních osobností českého poválečného umění, výstavu sice poměrně skromnou, zato však velice vyváženou a působivou, zaměřenou na dva z mnoha okruhů autorovy tvorby – obrazy a instalace uplatňující provazy a různé variace na experimenty s magnety. Výstava je završená projekcí Chatrného experimentálního filmu Mříže z roku 1970, jehož hudební doprovod od Aloise Piňose provází návštěvníka celou expozicí a umocňuje celkový dojem z ní.
Mezi uměním a šílenstvím

V Domě U kamenného zvonu právě probíhá výstava vybraných exponátů z legendární kolekce vytvořené na počátku 20. století německým psychiatrem Hansem Prinzhornem. Spravuje ji univerzitní klinika v německém Heidelbergu. V létě v roce 2006 byla ve stejné galerii určitá část sbírky prezentována, jedná se tedy již o druhou výstavu art brut v tomto výstavním prostoru.