Strana 4 - výtvarné umění-recenze
Kategorie: výtvarné umění-recenze
David Grygárek: Galerijní skatepark

Galerijní skatepark – těmito slovy popisuje povahu své první výstavy mladý olomoucký umělec David Grygárek. Já bych použila jiná slova – hravé recyklované umění v posprejovaném kabátě. Do tohoto kabátu Grygárek obléká všelijaké obrazy a prostorové instalace poskládané z rozličných komponentů, jejichž temná minulost se s největší pravděpodobností váže k nějakému smetišti. Nemohou se tak sice pochlubit urozeným původem, o to ctnostnější je však recyklační proces, díky němuž jednotlivá díla vznikla.
Dlouho neviděno – současné rakouské umění

Po výstavě, která se ohlížela za tvorbou českých a slovenských výtvarníků uplynulých dvaceti let, připravilo Muzeum města Brna další ohlédnutí. Tentokrát za rakouským uměním s důrazem na posledních patnáct let. Ačkoli je Vídeň pro Čechy poměrně dobře dostupná, není místní umění hlavním tahákem kulturní turistiky. Umění Vídeňanů bylo nejen nám, ale i jim samým skryto, uskladněno v depozitářích. Doslova dlouho neviděno.
Anežka Hošková: Faraonův skunk

V pražské galerii 35m2, tísnící se v Café Pavlač uprostřed Žižkova, vystupují v koncepci nazvané Egyptian Reggae nad povrch zření hieroglyfy našeho světa. Vizuální kvalita abstrahovaného komunikačního fragmentu (hieroglyf jako součást konkrétního komunikačního diskurzu) je nejdůležitějším prvkem, který se rodí v tvorbě Anežky Hoškové.
Miroslava Vitásková: „Anything else?“

Pro příznivce současného umění je Vitásková dalším přírůstkem s ostrými zoubky. Zastánci konzervativní scény budou naopak lapat po dechu: ostříhané vlasy, spoutané ruce, mléčná extáze. Fanatické vytržení či sexuální obsese? Anything else! Témata těla a tělesnosti, vztahů mezi mužem a ženou a vymezování vlastní identity jsou primárními vyjadřovacími modely v symbolické rovině. V jejím podání však přinášejí skutečně „něco neotřelého“.
Galerie Rampa uvádí Krajinu romantickou

S příchodem nového roku 2010 představila Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem také novou Galerii Rampa. Jako první z dokončených budov v nově vznikajícím univerzitním areálu tak mohla fakulta v rámci prostorových dispozic dát příležitost vzniku galerie na vlastní půdě; nachází se ve čtvrtém patře budovy s možností bezbariérového přístupu.
Komiksy Tomáše Kučerovského

I v regionální galerii můžete narazit na dobré jméno. V Galerii výtvarného umění v Hodoníně díky prodloužení výstavy ještě stihnete soubor krátkých komiksových příběhů výtvarníka a architekta Tomáše Kučerovského (1974).
Šokující Ticho hrocha

Za sedmero Alpami, Středozemním mořem, Saharou a stezkami pochmurných nomádů si pavouk schoval své varle na střechu a odešel pracovat na pole. Varle našla dcera a nevědouc, že je to tatínkovo, poskytla jej matce, která ten kus masa připravila k obědu. Najedla se matka, najedly se děti, a když se vrátil nic netušící pavouk… Řekněme, že nejedl maniok. Když záhy zjistil, co to společně spořádali, vzal kytaru a začal zpívat. Ponaučení zní: pokud nejsi s těmi, kdo vaří, radši se před jídlem přesvědč, co ti připravili.