Viktor Pivovarov: Smazané značky

V Moravské galerii v Brně čeká na všechny ctitele melancholických snových výletů a znejišťujících malířských otazníků retrospektivní výstava Viktora Pivovarova. Jeho tvorba se vyznačuje odkazem na určité polohy veristického surrealizmu, na tvarosloví užívané Paulem Delvauxem, lyrikou se podobá Giorgiu di Chiricovi. Formální podobnost však skrývá příznačné odlišnosti, dané rozdílnou sociální i časovou strukturou, ve které díla jmenovaných vznikala.

Návštěvník se s Pivovarovou tvorbou seznámí skrze šest tematických celků, z nichž mnohé nesou znamení dekády, ve které vznikaly (výstava reflektuje tvorbu od 80. let po současnost). Kruhy (připomínající LP desky) jsou východisky pro barevné experimenty, zakotvené v základních optických a komunikačních funkcích barev (série černá na černém pozadí, černý kruh na bílém, černý na černém a modrý na bílém pozadí). Barvy komunikují v rámci barevného prostředí, do něhož jsou zasazeny. Mezi jejich soustavou pak zaujme plátno „Zamilovaní“ (diptych, 2008), portrét muže a ženy. Každému chybí z obličeje přesně jeho polovina. Malířské uchopení tématu prolnutí mužské a ženské duše a obou světů neskrývá inspiraci tibetskou ikonografií.
Kruhy – LP desky na figurálně laděných plátnech zaujímají pozici signifikantních lidských znaků, které v běžné komunikaci pomáhají rozlišovat a třídit základní informace o lidském individuu (oči, pohlaví…). Narušením tohoto kódu kruhy Pivovarov sjednocuje celou figurální tematiku, zároveň dává kruhům vystoupit z tematického rámce (díky čistě geometrické povaze kruhů), čímž upozorňuje na nesamostatnost zobrazených scén a prvků.
Tematickým celkem Poustevníci vstupujeme mezi snově laděné perokresby (smutný trpaslík před rybníkem plným veselících se bruslících, oběšenec visící bez lana), nejistotu, strach a zbytečnost (stařec s dlouhými nehty, se kterými neuzvedne ani hrnek čaje). Častým motivem Pivovarových výjevů, ať v grafické či malířské podobě, je postava nezúčastněného, jakéhosi netečného herce v pozadí dramatického výjevu.
Jedlíci citronů, cyklus vystavených
pláten, názvem odkazující k van Goghovým raným dílům, mi nedovolí
nepoužít otřepaného příměru k surrealizmu. Tichá místa, na nichž se
zdánlivě nic neděje, předměty, které se zrcadlí v místnostech
zobrazených na plátně, bezvýrazné tváře a mučivá tíseň, to vše
vyvolává vzpomínky na Magritta a di Chirica. Plátno „Mezi Apollónem a
Venuší“, děsivý přízrak antiky v klidu větraného pokoje, z něhož
statický chlad ideální krásy Apollóna nervně víří proti živé kráse
modelčině (krev a mlíko), představuje precizní propracování kombinace
barev naprosto v souladu s kompozicí obrazu. Jedlíci citronů jsou plni
znepokojivých průhledů všední realitou, která, ač důvěrně známá, se
stejně jako ve snu rozpoznat nenechá.
Zaseknutí a sošně vážní filozofové se v temných odstínech vznáší na stěnách, jejich stoly skutečně fyzicky přesahují dvojrozměrný prostor, lampičky jim osvěcují texty… Jen Mystik je infantilně deformován do podoby senilního kašpara. Pivovarovem lehce vysmívaná trojice „vážných“ provede návštěvníka k mystickému světu, na pomezí kabaly, matrjošky a shaolinu.
Rozvinutá „Sútra strachu a
pochybností“ uvádí návštěvníka do krásného mýtu o nešťastné
židovské komunitě, přesazené Stalinem na území Číny. V ovzduší
taoistické prchavosti, konfuciánské důslednosti, ruských samovarů a
vzpomínek na Tógu vznikla komunita, vyznačující se mystickým nadhledem
přesně cílené ironie. Pivovarov tuto platformu, která by v případě
neopatrného zacházení mohla zaniknout v cynických výkřicích, rozvíjí
jak v linii narativní, tak ironické. „Lišky a slavnosti“, kniha, která
barevně vyváženými akvarely, komentovanými hebrejsky, rusky i čínsky
(kdo ví, co se za znaky skrývá?) vtipně glosuje různé vyprázdněné
náboženské rituály: „Svátek vznešení se. (…) Sex: něžné dotyky
citlivých míst měkkými štětečky až do dosažení orgazmu.“ Ironický
podtext u většiny zobrazených a komentovaných svátků převažuje, jeden
z nich přímo odkazuje k mýtům spojeným na Západě s Thanksgiving (a
Santou!): „14. leden – Svátek chaloupek zapadaných sněhem“, a
připomíná mnohé texty nepříliš známého ostravského undergroundového
básníka, dramatika a filozofa Hlavsy Gege (vlastním jménem Milota Beneš).
Mnohé jako by nalézaly ikonický vztah ke gotickým iluminacím (a gotickému
tvarosloví vůbec), jiné k mystickým rukopisům. Eledim Ananim, Děti
oblaků, pseudomytická sekta, vyprávějící liščí příběhy ústy
v Čechách naturalizovaného Rusa, se zřejmě vážně v oblacích
rozplynula. I když, kdo ví? Uprostřed Jemenu se také před pár staletími
ocitli Židé v naprosté izolaci.
Nesmrtelní – eidetické krajiny,
příběhy v suprematickém mechanizmu. Eidos (idea, podstata) vzlíná plátny
jako představa obecného, bezejmenného (protože jméno nepotřebuje), jako
mechanické povahy lidskosti – ať to zní jakkoli děsivě. Na konci může
být cokoli. Pivovarovova 80. léta v sobě nesou silnější existenciální
tón, v akvarelech převažuje černý humor, lehkost děl z posledních
20 let ještě nebyla plně odhalena a využita.
Průhledy všední realitou, která, ač důvěrně známá, se jako ve snu rozpoznat nenechá – něco totiž chybí. Pivovarov v precizní malbě vynechává právě body, kterých se v identifikaci jakéhokoli předmětu můžeme zachytit. Zůstává a není – eidem tvaru, pocitu, obrazu.
Viktor Pivovarov: Oni, Moravská galerie v Brně, Pražákův palác, 25. února – 23. května 2010; kurátor Marek Pokorný