„Věčné světlo“ Miroslava Podhrázského (II. část)

Miroslav Podhrázský se cítí být ryze českým fotografem. V tom smyslu, že v zahraničí dosud nefotografoval ani nevystavoval. Přesto ho silně ovlivnila a v pozitivním slova smyslu hluboce zasáhla cesta do Paříže. V roce 2005 představil veřejnosti své fotografické obrazy inspirované právě Paříží. Výstava nesla název Francouzský dotek a prezentovala Podhrázského dojmy z jeho první pařížské cesty. O rok později se do Paříže vrátil podruhé a nadchla ho znovu. Svou vášeň pro ni vyjádřil ve svých obrazech vystavených v roce 2010 pod názvem Francouzský-Podhrázský.
Uběhlo téměř 40 let od doby, kdy držel v ruce první fotoaparát. Uběhlo přes 30 let od doby, kdy poprvé procházel barokní krajinou v okolí Kuksu. Uběhlo 20 let od sametové revoluce a od doby, kdy se Podhrázský osamostatnil. Uběhlo více než 10 let od doby, kdy veřejnosti představil svůj jedinečný projekt „Věčné světlo“. A roky ubíhají dál…

1. Nedávno se v královéhradecké Galerii U Přívozu konala výstava s názvem „Exponovaná retrospektiva“, kterou jsi uspořádal ke svému životnímu jubileu. S jakým ohlasem se výstava setkala? Byl jsi s jejím výsledkem spokojen?
Pro některé návštěvníky byla tvorba představená na výstavě překvapením, neboť si mě někteří dosud spojovali pouze s fotografováním Hradce Králové (fotografické publikace, pohlednice). Překvapením mé volné tvorby byly především ručně vázané fotografické knihy, které jsem tvořil během studií. Na výstavě byla k vidění pouze moje volná tvorba, do níž patří již zmíněné fotografické knihy, triptychy a diptychy fotoobrazů z jednotlivých období, fotografické kompozice z Paříže, skládané kompozice Kuks a Braunův betlém, obrazy ze souboru „Věčné světlo“, Vzpomínky na minulé mise, Nýtovaný sendvič (velkoformátový fotogram, plexi s nýty) a další.

2. Jak bys shrnul svou téměř 40letou tvorbu, jakým směrem se postupně ubírala?
Etapa dosavadní tvorby nezaručuje cestu uzavřených celků a rozumových nedokončených experimentů. Moje tvorba se ubírala od autorských jednotlivých snímků k fotokompozicím skládaným k experimentům. Fotografie je základ. Umožňuje spojení s dalšími materiály.

3. Jakým směrem se bude tvá tvorba ubírat nyní a co od tebe mohou lidé v další etapě tvorby očekávat?
Chystám se samozřejmě navázat na předešlá započatá díla. Nicméně v současné době musím své síly napnout trochu jiným směrem a načerpat novou inspiraci v barokním odéru.
Autorem fotografií je Miroslav Podhrázský, www.podhrazsky.cz