výtvarné umění
Slovenská architektura tzv. "dlouhého století"
Do 27. února bude ve Slovenském institutu otevřena výstava Architektura 19. století na Slovensku. Výstava přibližuje dějiny architektury 19. století na Slovensku od klasicismu až k moderně. Prezentovaná je formou posterů a modelů vybraných staveb. Součástí vernisáže byla i prezentace knižní publikace Výjimočné stavby dlhého storočia Jany Pohaničové, jež je zároveň i autorkou konceptu a kurátorkou výstavy.
Enchanté!
Do 16. března bude v Rakouském kulturním fóru otevřena výstava Rolanda Kollnitze s názvem Enchanté. R. Kollnitz je absolventem vídeňské Akademie výtvarných umění, pracoval v ateliéru Franze Westa a od roku 2001 je pedagogem na své mateřské škole. Je známý především jako autor objektů, plastik a instalací. Jsou charakteristické minimalizovaným objemem a fragilností, tím navazuje na tradici minimalismu a konceptuálního umění. S českou uměleckou scénou má dlouhodobé kontakty a patří k iniciátorům společných výstav, workshopů studentů a pedagogů pražské a vídeňské AVU.
Dialogy mikrokosmů Michala Trpáka
Do 20. března se bude v A7 Office Center konat výstava děl sochaře Michala Trpáka s názvem Dialogy mikrokosmů. Absolvent VŠUP Praha v ateliéru prof. ak. soch. J. Beránka vykonal několik studijních stáží (např. 1998–1999 Londýn – studium Aj, 2000 – mezinárodní setkání studentů organizované UNESCEM v Jižní Koreji, Soul, Kyongju nebo 2003–2004 – Finsko, Lahti – Taideinstitut). Je také autorem několika výstav a realizací (např. r. 2003 Čtenáři, umístěno na barokní kašně révového nádvoří Klementina, r. 2005 Tornádo, umístěno před pivovarem Litovel).
Je libo trochu marockého čaje?
Do 29. února můžete navštívit v žižkovské čajovně Nad Vokem neobyčejnou výstavu známého fotografa a dokumentaristy Milana Mošny s lapidárním názvem Maroko – Marakéš. Mošna na zdejších tržištích v Medině, která nikoli náhodou připomínají babylon hlasů, barev, vůní a zvuků, pořídil sérii někdy až dramaticky akčních dokumentárních snímků, díky nimž se divák aspoň na malou chvíli přesune o několik tisíc kilometrů na jih a pocítí dotek naprosto cizokrajné a často i dosti těžko pochopitelné kultury. Neodmyslitelnou součástí návštěvy výstavy je i stylová ochutnávka typického marockého čaje, který stoji za to ochutnat.
Conrad Armstrong v A.M.180
Do 14. února můžete v galerii A.M.180 navštívit zajímavou výstavu Conrada Armstronga s názvem Across The Firmament, Everything Is Twisted. C. Armstrong vystudoval VŠUP v Praze a získal např. Cenu kritiky za mladou malbu. Autor zde prezentuje své nové práce založené na různých metodách orientace v čase a prostoru. V oblasti abstraktní tvorby představuje jeho přístup zajímavý přínos především v oblastech barevnosti, perspektivy a obrazového plánu.
Oživené květiny očima B.K.S.
Do 11. března bude v Galerii České pojišťovny otevřena výstava s názvem Ikebana B.K.S. včera a dnes. Ikebana s příběhem, ikebana jako zavazadlo, ikebana mobilní i doma uschovaná, negativně uchopená a potom zas radostná, trojčící i zralá. Taková je ikebana B.K.S. Souběžně a v návaznosti s výstavou „Úspěchy podkomise pro útlum publicity při B.K.S.“, probíhající ve dnech 13. ledna až 26. února tohoto roku v Galerii Václava Špály, zde B.K.S. představuje, tentokrát v plném světle a co nejúplněji, jeden z fundamentálních komponentů svojí činnosti – Ikebanu B.K.S. v její specifické podobě tak, jak je provozována a v jejích jednotlivých okruzích i pojmenována a prezentována.
Problematika reality v tvorbě Jakuba Nepraše
Do 10. března bude v galerii Hunt Kastner otevřena výstava Jakuba Nepraše s názvem Landscape. Na první pohled abstraktní, na druhý často až překvapivě konkrétní. Jádro tvorby Jakuba Nepraše je vždy pevně ukotveno v problematice reality, především pak v systémech, kterých společnost využívá a kterým „dobrovolně“ podřizuje svou každodenní existenci. Ve své zatím poslední instalaci Landscape (2012) se však Neprašova tvorba posouvá do nové roviny. Primárně se již nejedná o zrcadlení reality, a tedy ani o zachycení této reality jako formy heterotopie. Landscape je v mnoha ohledech idealizovanou formou přítomnosti, je utopickou krajinou současnosti, místem, jehož souřadnice lze jen těžko určit, ale i přesto, anebo právě proto má smysl k ní neustále směřovat.