výtvarné umění
Nakoukněme do kuchyní amerického designu 50. let 20. století v podaní Kamily Rýparové
Do 25. listopadu můžete ve Workshopu Y navštívit výstavu obrazů Kamily Rýparové s názvem Králík na smetaně. Výstava se koná ve spolupráci s Cenou kritiky pro mladou malbu, kde se autorka v letošní soutěži umístila na druhé pozici. Tato absolventka Střední uměleckoprůmyslové školy ve Valašském Meziříčí a Fakulty umění Ostravské univerzity v Ostravě dnes žije a tvoří v Brně. I když nikdy nerezignovala na imaginaci a svou ženskou projekci do uměleckého díla, její pálené obrazy se vyznačují vyzrálým projevem. Apropriační odkazy, využívání reklamy a domácího prostředí kuchyní inspirovaných designem 50. let 20. století v USA odkazují na estetiku zranitelného a křehkého společenského postavení ženy v tehdejší společnosti. Zcizování estetiky umožňuje Kamile Rýparové podrobit analýze nástroje a funkce jednak námětu, jednak samotného média malby. Křehké spojenectví obsahu a formy umocňuje rázným experimentem v podobě pálení námětů. Tento živel zanechává silnou symbolickou stopu, která upozorňuje na zranitelnost a má kromě čistě estetických kvalit své sociokritické vyznění.
Atelier Tsunami slaví 20 let
Do 17. listopadu můžete v Lightning Centru Zumtobel (Jankovcova 2, Praha 7) navštívit architektonickou výstavu ateliéru Tsunami s názvem Tsunami 1997–2012. Atelier Tsunami v letošním roce slaví 20 let od svého založení a před 15 lety byl projekt výrobního závodu Kimberley-Clark v Jaroměři nominován na Stavbu roku. Výstava vás provede časovou osou spojující projekty ateliéru s designem automobilů Škoda. Partnery výstavy jsou Zumtobel Lighting s. r. o., Škoda Auto a. s. a Luxplan s. r. o. Atelier Tsunami s. r. o. byl založen 3. 12. 1992 jako nástupce fyzické osoby, podnikající pod stejným jménem od dubna 1990. Za dobu své existence prošel dynamickým vývojem. Na počátku byla kancelář v Náchodě se třemi projektanty, orientující se především na projekty související s privatizací obchodní sítě a drobných provozoven. Následovala celá řada projektů pro bankovnictví a práce pro tento sektor byla mocným impulsem také pro Atelier Tsunami s. r. o. Kancelář se přestěhovala do větších prostor, počet zaměstnanců postupně dosáhl deseti lidí a firma získala novou klientelu z řad zahraničních společností, které započaly svoji činnost na území ČR. Projekt a realizace výrobního závodu Kimberly-Clark v Jaroměři, nominovaného na Stavbu roku 1997 a vyhlášeného nejlepší průmyslovou stavbou v Královéhradeckém kraji, tak ateliér přivedl k zahájení intenzivní spolupráce se Škoda Auto a. s. Orientace na zahraniční klientelu znamenala další rozvoj společnosti (30 pracovníků) – zahájili výuku angličtiny, získali certifikaci systému řízení jakosti ISO, prohloubili spolupráci s vysokými školami včetně Technické univerzity v Mnichově. Svoji činnost zahájily pobočky v Praze a v Brně, aby přímými kontakty lépe pokryly území ČR.
Franta Mertl: "Osud lidstva mi není lhostejný"
Do 9. prosince bude v Muzeu Kampa otevřena výstava s názvem Franta (František Mertl) – obrazy/sochy. Autor výstavy žije už od roku 1958 v jižní Francii v městečku Vence. Od dob studií ho zajímala lidská figura, kterou si zvolil za svůj hlavní prostředek uměleckého vyjádření. Člověk, jeho tělo, lidská hmota v konfrontaci s technikou a násilím, jež jsou průvodními znaky naší civilizace, se staly hlavním tématem jeho tvorby. Vynikající znalosti anatomie, kresby lidského těla a malířské dovednosti dovolují Frantovi vytvářet umělecká díla, jež nás svou expresivitou a silou výrazu nutí zamýšlet se nad světem, v němž žijeme, nad absurditou neustálého plození násilí. Objevoval také černou Afriku a přenesl své aktivity do Spojených států, zejména do New Yorku. Jak ukazují Frantovy obrazy posledních let, osud lidstva mu není ani nadále lhostejný.
Česká plastika 1912-2012
Do 11. listopadu můžete v galerii Moderna navštívit výstavu s názvem Metamorfozy – česká plastika 1912–2012. Tato výstava, kterou připravila pražská galerie Moderna, klade důraz na stále častější sbližování sochy a objektu za posledních sto let (1912–2012). Více než třicet významných českých sochařů zde představuje svá díla z bronzu, dřeva, hlíny a kamene. Vystavuje zde Jan Bauch, Břetislav Benda, František Bílek, Emil Filla, Michal Gabriel, Otto Gutfreund, Miloslav Hájek, Stanislav Hanzík, Karel Hladík, Petr Holeček, Jaroslav Horejc, Ota Janeček, Vladimír Janoušek, Věra Janoušková, Boris Jirků, Jan Koblasa, Eva Kmentová, Jan Kodet, Emanuel Kodet, Jiří Kolář, Jan Lauda, Karel Malich, Stefan Milkov, Karel Nepraš, Eduard Ovčáček, Zdeněk Palcr, Naděžda Plíšková, Mojmír Preclík, Zbyněk Sekal, Bohuslav Schnirch, Bedřich Stefan, Stanislav Sucharda, Ladislav Šaloun, Jan Štursa, František Úprka, Jaroslav Válek, Vincenc Vingler, Jindřich Wielgus, Ladislav Zívr, Jasan Zoubek, Olbram Zoubek a další.
Činžovní domy starého Žižkova
Až do 5. května 2013 můžete v galerii Pod Radnicí vidět menší, ale zajímavou výstavu fotografií s názvem Zapomenuté žižkovské pavlače. Výstava vás provede pavlačemi činžovních domů starého Žižkova. Ještě více zajímavého ikonografického materiálu naleznete přímo v prostorách Muzea hlavního města Prahy, kde ve stejném časovém horizontu proběhne výstava s názvem Vinohrady a Žižkov – nová města za východní pražskou branou, která nabízí množství fotografií nebo autentických předmětů denní potřeby z 19. a počátku 20. století, kdy se Žižkov pomalu stával samostatným městem Velké Prahy.
Cyklus nekonečného pohybu v díle Anny Kymlové
Do 4. listopadu můžete v galerii podzemního studentského klubu K4 navštívit výstavu Anny Kymlové s názvem 1. Šest kreseb. Mnoho symbolů. Jeden celek. V kruhu se zrcadlí absolutní jednota, počátek i konec zároveň. Cyklem nekonečného pohybu prosakují čtyři elementy a dva protichůdné principy světa. Ze stabilního pole exaktní vědy a ratia přecházíme do světa vášně a emocí. Ale nikdy tak, aby byl výsledkem chaos. 1 jako interpretace čísla jedna, které je symbolicky i konotačně mnohovýznamové – vyjadřuje především jednotu a harmonii v celistvosti, kterou je třeba stále hledat. Připomenutí univerzálních symbolů může skrývat toužené odpovědi a otevřít prostor za hranicemi materiálního světa.
Procházky Jolany Kahounové Ruchařové
Do 6. listopadu můžete v galerii Prokopka vidět výstavu obrazů Jolany Kahounové Ruchařové s názvem Procházky. Tato mladá autorka absolvovala pedagogickou fakultu UK Praha (francouzský jazyk – výtvarná výchova) a AVU (v ateliérech J. Davida, M. Bielického, Vl. Skrepla). Zabývá se malbou, počítačovou grafikou, videoartem, kurátorskými aktivitami, spolupracuje s časopisy Artur a Corpus. Vyučuje na ZUŠ, pořádá výtvarné kurzy a věnuje se propagační grafice.