Miss Potter
Literární autobiografie a paměti, kde autor hodnotí sám sebe a celý svůj život, jsou u dnešních čtenářů velice oblíbeným artiklem. Snad můžeme být za tento zájem vděčni současné čtenářské lačnosti po nahlížení do cizího soukromí, kterou ani nehorázně nafouklý bulvár dnešní doby nedokáže uspokojit, nebo se lidé konečně zajímají o ty malé dějiny, které skrze tyto osobnosti nepřímo ovlivňují i jejich život. Každopádně tento trend nijak neustává, ani nepřechází do pandemie typu Pán prstenů, Harry Potter nebo v poslední době cokoliv o Ježíši Kristovi nebo křesťanském náboženství. Pokud bychom měli navázat do filmového média, určitě by bylo nejlepší onu propast mezi čtenářským a diváckým zážitkem překlenout několik let starým oscarovým hitem Čistá duše, kde Russel Crowe předvedl svou skoro životní roli (ta životní je bezpochyby v Gladiátorovi) schizofrenního matematika.
Trend ale jde dál a letošní udělování Oscarů nás o tom opět přesvědčilo, neboť snímek Královna nahlédl do života jedné z nejslavnějších Angličanek dvacátého století, a to skrze událost natolik medializovanou, jakou byla smrt princezny Diany. A proč tady teď vyjmenováváme počiny, jež si zaslouženě odnesly Oscary? Má snad Miss Potter potenciál pokračovat v této linii? Inu, minimálně co se hereckých výkonů určitě, ale snímky Čistá duše a Královna zde padly především pro ilustraci kontrastu. Ne vždy je pohnutý osud, či obecná známost osobnosti tím nejdůležitějším prvkem pro opravdu zajímavý životopisný film. Beatrix Potterová totiž na rozdíl od Johna Forbese netrpěla žádnou psychickou poruchou, nebyla asociální, ani ji v době jejího života ještě nikdo nestihl řádně protáhnout tiskem. Paní Potterová nebyla ani velikou vynálezkyní, ale ve své době si i skrze tvrdou viktoriánskou morálku vybojovala vysoké výsadní postavení a ukázala světu, že i ženská autorka bez pseudonymu může být úspěšná na tak opomíjeném poli, jakým tehdy byla dětská literatura.
Miss Potter pojednává o krátkém, ale velice významném úseku života jedné z nejúspěšnějších autorek dětských knížek na světě (ani Rowlingová se jí nemůže rovnat), a to dosti přesným, a přitom poutavým způsobem. |
Tak a jsme u toho. Miss Potter pojednává o krátkém, ale velice významném úseku života jedné z nejúspěšnějších autorek dětských knížek na světě (ani Rowlingová se jí nemůže rovnat), a to dosti přesným, a přitom poutavým způsobem. Beatrix Potterová se narodila roku 1866, vyrostla tedy v pozdně viktoriánské Anglii a v témže období se odehrává film – je nám naservírován úsek zhruba dvou let. Film tedy silně těží z obrazu anglické společnosti té doby. A protože Beatrix Potterová vyšla z dosti bohatých poměrů, může se divák těšit na onu zdobnost všech interiérů, gentlemany s kníry a buřinkami, dámy s neustálým úsměvem a vůbec na všechnu tu upjatost té doby, kterou mnozí bytostně nesnášejí, ale jiní (jiné – většinou) naopak milují. Už samotné prostředí filmu, značně poodhalené v traileru, může tedy odpudit polovinu potenciálních diváků, stejně tak obsazení hlavní role Renée Zellweger, milovanou i zatracovanou kvůli častým rolím v romantických komediích a kdejakém melodramatu.
Jenomže zdání klame a kdo jednou uvidí trailer, dojde mu, že to nebude tak úplně á la Pýcha a předsudek, žádné „mamá Bennetová, jak je to rozkošný den“, a jiné pro mnohé nepříjemné výtažky z literární historie. Naopak, občasná uličnická animace obrázků nakreslených Beatrix, její rozmluvy s výtvory vlastní fantazie a vůbec celá ta mela kolem vydání autorčiny vlastnoručně barevně ilustrované (považte, na tu dobu – mít dnes barevně ilustrovanou prvotinu je takřka nemožné) prvotiny Příběh králíka Petra, její rebelie proti rodičům a tehdejšímu řádu, hutně vyvažuje a dostatečně potlačuje tyto prvky. A že se Renée Zellweger na plakátech, v traileru a jinde tak podivně kření, pláče nebo vykazuje jiné citově přetažené pózy? Prosím vás, to je přece součást dobového koloritu. Ale nejen to, Renée je tu totiž dost pochopitelně hlavním tahounem, ovšem ne pouze jako postava, kterou kamera sleduje většinu času, ale spíše jako právě ten bod na plátně, který vás donutí vžít se do filmu daleko více a vtáhne vás tak, jak se to nepodaří sebelepší výpravě jakéhokoliv jiného filmu.
Renée se tady ukazuje v celé své profesní kráse a dává filmu silný nádech emocionality, prosté jakýchkoliv trapasů a nadstavených rádoby výlevů tak, že to prožije nejen každá divačka, ale každý divák, ba i ten akčňák úplně vzadu, co šel původně na jiný film, který ale hrají až zítra. Vedle hlavní představitelky se v Miss Potter objevuje Ewan „Obi-Wan Kenobi“ McGregor, který je notoricky znám z nové trilogie Hvězdných válek, ale i z méně počítačově – krabicoidních filmů, kde podává excelentní výkony (vzpomeňme například nedávný Ostrov, Velkou Rybu nebo muzikál Moulin Rouge – a samozřejmě Trainspotting), stejně jako zde, a to i přes to, že jeho postava trochu nešikovného a bratry odstrkovaného snílka, který Beatrix umožní vydat její knihu, do děje vstupuje o něco později a o něco dříve jej opouští. A do třetice se zde v roli Ewanovy sestry objevuje Emily Watson, která všem učarovala v novodobém westernu Proposition a tomu zbytku se musela vrýt do paměti alespoň hlasem, který propůjčila Mrtvé nevěstě ve stejnojmenném filmu Tima Burtona, a zde je tomu nejinak.
Ansámbl je to opravdu grandiózní a na výsledku je to velice dobře znát. Celá dynamika filmu totiž není nijak závratně rychlá, naopak, zastavuje se u mnoha detailů a často i dějově zbytečných scén, které ale dovolují všem z trojice herců nádherně vyniknout. Miss Potter tedy nedisponuje nijak složitým příběhem nebo strukturou hodnou hlubokého zkoumání. Na to tu prostě není čas. Jde daleko spíš o poněkud roztažené melodrama, které ale na diváky v kině přímo vylévá hektolitry podivné husté mazlavé hmoty, fluidum emocí, které je dočista přilepí k sedačkám, aby ani jediný z nich neopustil sál (a nepustil projít onoho akčňáka, který brečí buď dojetím, nebo hrůzou z takového mučení) a ani jediné ženské oko nezůstalo zcela suché. Miss Potter je krásný film, je to film, který povzbudí a potěší, zaujme kohokoliv a uličnicky pobaví i toho posledního rebela, který se i přes několik smutných slziček v poslední třetině filmu bude nakonec usmívat a odejde z kina nasycen pozitivní energií.
Miss Potter (GB/USA 2006)
Režie: Chris Noonan
Scénář: Richard Maltby Jr.
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Nigel Westlake
Hrají: Renée Zellweger, Ewan McGregor, Emily Watson, Matyelok Gibbs