Black Swan – Uměním k dokonalosti, nebo zkáze?
Pokud jste se někdy děsili starožitných hracích skříněk, na jejichž vrcholu se do úmoru točí sádrová baletka, zotročí si vás Black Swan již v několika prvních minutách. Režisér Darren Aronofsky totiž opět nezklamal. Již od úplného začátku si nenápadně buduje prostor pro famózní finále, ve kterém všechno v pravou chvíli vybalí, aby mohl rozmixovat vaše emoce doslova na kaši.
Black Swan není jen film o proměně bílého káčátka v černou kočku. Je to film o umění, o sebedestrukci, o touze něco dokázat. A především, je to film, na jehož konci nechápete, jak ostatní diváci mezi sebou můžou jen tak klábosit!
Po čistě žánrovém Wrestlerovi, meditativní Fontáně nebo kontroverzním Rekviem za sen sáhl Darren Aronofsky opět po novém tématu. Postupný přerod mladé křehké baletky v černou labuť zní poněkud banálně, ale v Black Swan tato jednoduchá příběhová kostra skvěle funguje. Nesledujeme totiž jen fádní proměnu hlavní postavy. Příběh baletky Niny, která touží po hlavní roli v Labutím jezeře, kde musí na podiu zvládnout zahrát jak křehkou bílou labuť, tak její svůdný a vypočítavý protipól, je složitým iniciačním rituálem, jehož výsledek hodlá Nina položit na oltář umění.
Nina je v podání Natalie Portman (již Oskar za hlavní ženskou roli rozhodně nemůže minout) skutečně živá. Její zdánlivě frigidní chování (popřené vzápětí úžasně rajcovní masturbací) ze začátku připomíná Hanekeho Pianistku v podání Isabelle Huppert. I ostatní herci, kteří mají oproti Natalii Portman mnohem méně prostoru, jí však zdařile sekundují a Black Swan se tak nejen tematicky, ale i herecky přibližuje divadlu, ve kterém do svých postav herci vkládají mnohem více ze svých osobních zkušeností. (Již dlouho neviděná čtyřicetiletá Winona Ryder v roli baletky na odchodu je toho více než důkazem.)
Jak první polovina snímku plyne poměrně lineárně, dostáváme se v druhé části čím dál tím častěji do tužeb a fóbií hlavní představitelky, které realitu postupně rozbourávají a staví ji tak na roveň fiktivnímu světu divadla. Poměrně příjemný thriller se tak zvrhne do šílených hororových pasáží protkaných vyšinutými představami, hrou se světlem, zrcadly a zvuky již jen zdánlivě vycházející z Čajkovského Labutího jezera.
A v tu chvíli přichází na scénu formální aspekt snímku, ve kterém je Aronofsky naprosto brilantní. Každý obraz je geniálně komponován, až by divák mohl nabýt dojmu, že by dokázaly fungovat i samostatně. Nenechte se ale zmást, kompozice Black Swan je detailně promyšlená. Jednotlivé motivy, jako je bolest, ztráta identity, závist nebo touha, jsou ilustrované na nepatrných detailech a řetězí se s pravidelnou přesností až do finální gradace. To vše pak podtrhuje i pečlivý výběr barev, nejčastěji tónovaný samozřejmě do černé a bílé a rozechvělé záběry kamery, které často putují s postavami z jednoho prostředí do druhého. (Na což už jsme u Aronofského poměrně zvyklí a víceméně se jedná o autorskou licenci.)
Hudba Aronofského dvorního skladatele Clinta Mansella je v Black Swan snad ještě o krok dál, než ve kterýchkoliv předchozích snímcích. Volně převzaté motivy z Čajkovského, někdy zrůdně přetavené do kakofonických úseků, na sebe totiž neupozorňují tolik jako kdysi. Už to není ten rozmáchlý „koulervoucí“ nástup houslí v Rekviem za sen. Ne. V Black Swan Mansell svou hudbou jen skromně podtrhuje emočně vyhrocené situace a zbytek nechává na hercích a režisérovi.
Nejnovější snímek Darrena Aronofského je tak celkově sice mnohem konzervativnější, než jsme u něho zvyklí, přesto patří v jeho tvorbě zcela s jistotou mezi ty nejlepší. Není to totiž jen film o proměně bílého káčátka v černou kočku. Je to film o umění, o sebedestrukci, o touze něco dokázat. A především, je to film, na jehož konci nechápete, jak ostatní diváci, odcházející z kinosálu, vůbec můžou spolu jen tak klábosit!
Černá labuť (Black Swan, USA 2010)
Režie: Darren Aronofsky
Scénář: Mark Heyman, Andreés Heinz
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Clint Mansell
Hrají: Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Winona
Ryder, Barbara Hershey
Délka: 108 minut
Premiéra v ČR: 10. 2. 2011