Bláznivá, zatracená láska není další tuctovou romantickou komedií
Steve Carell, Julianne Moore, Ryan Gosling a Emma Stone vám spolu s Kevinem Baconem a Marisou Tomei zpříjemní den, pokud si v kině vsadíte na Bláznivou, zatracenou lásku. Přestože kvantum hereckých jmen a filmový název zahrnující slovo láska inklinují k tomu, abychom očekávali další variaci neskutečného guláše romantických vztahů, svazků, pletek a nedorozumění, ve výsledku se jedná o rozumně napsaný snímek. Romantickým komediím často ubližuje, že neumějí být vážné, tenhle film to ale zvládá lehce jako pravé políbení z lásky.
Romantická večeře ve dvou může být po letech v manželství příjemným zpestřením uhoněného dne. Tedy krom případu, kdy vám vaše drahá polovička oznámí, že chce rozvod a v záchvatu sebezpytu na sebe ještě práskne, že se vyspala s kolegou z práce. Tohle se sneslo na Cala Weavera, který doteď žil tradiční americkou idylu. Udělal to jediné, co mohl ve chvíli neutichajících manželčiných řečí učinit – prostě vyskočil z auta. Tímhle skokem se jeho svět proměnil, ale ještě větší skok udělal, když v baru narazil na Jacoba Palmera, který otráven jeho frustrovanými výlevy srdce mu nabídne, že ho naučí skutečně žít. A tak začíná kolotoč, na jehož konci může být jak nepřeberné množství žen, které projdou Calovou postelí, tak usmíření s manželkou. A možná obojí.
Není lehké si představit, že někdo přišel za producenty s takovýmto námětem a oni mu natočení projektu odklepli. Celé to totiž zní nezajímavě, podivně nudně a bez jakéhokoli lákadla, které by komedii ozvláštnilo a vyčlenilo ze zástupu konkurentů. Přesto se tak stalo a my můžeme být jenom rádi, protože ze scénáře se vyklubala svěží kombinace humoru, romantiky a dramatu. Všechny složky spolu vzájemně ladí a tuto nezvyklou rovnováhu využívá snímek jak k odvyprávění ústředního poselství, tak k dobré zábavě.
Pokud romantické komedie nestojí na nějakém neotřelém nápadu, padají spolu s typovým výběrem herců a jejich způsobem podání postav. V tomhle dosáhla Bláznivá, zatracená láska výjimečného úspěchu, přestože nikdo z herců nepodává nadprůměrný nebo neopakovatelný výkon. Společnou souhrou a jemným vystižením správných emocí v důležitých scénách bodují a dokazují, že jsou soudržným týmem. Ovšem bez uvědomělého projevu jednotlivých herců by se nezdařilo vůbec nic.
Obsazení Stevea Carella proběhlo navzdory jeho obvyklému typu bláznivého nemotory či trapného showmana, takže nečekejte žádné hlazení ega a vyvažování mindráků. Jeho úspěšné převtělení do utrápeného obyčejného muže vyznívá jako hlavní pozitivum filmu, který díky tomu šlape a udržuje si divákovu pozornost. Je totiž hlavní oporou, bez níž by se všechny vedlejší linky i dějové posuny zhroutily a nepřesvědčily by diváka, že sledování stálo za ten čas a peníze. Na začátku trpí introvertní ušlápnutostí, odevzdaností středního věku a neschopností změnit byť sebemenší součást života. Upadl do neskutečně rutinního stereotypu, ale díky snaze, kterou následně vynakládá, se dočkal opravdové proměny, se kterou se dá sympatizovat.
Ryan Gosling si tento týden odbývá hned dvě kinopremiéry a víc by se jeho role nemohly lišit. Ukazuje tím rozmanitou škálu postav, které zvládá zahrát, ať už musí komunikovat hlavně výrazem v tváři, nebo předvádět nestoudně dokonale vypracované tělo. Jako barový poradce přes balení žen na jednu noc je perfektní a režijně jsou jeho entrée podána s tak sebeironickou dokonalostí, že lze za chytrý přístup jenom chválit. Společně s Carellem tvoří osu, kolem které se film točí, a na jejich nenadálém přátelství je postaven vývoj střetu dvou různých pohledů na vztah: monogamie s láskou vs. bigamie s chtíčem. Nesklouznou k lacinému moralizování, aspoň dokud nedojde na úplný konec, a baví zdravou dávkou sebeironie, kterou střídají výjimečné momenty upřímně dojemných scén.
Svůj rostoucí status herecké královny mezi mladou generací potvrzuje Emma Stone, která sice začínala jako sexuální objekt touhy v Superbad a pokračovala masakrováním zombíků v Zombielandu, ale pak utáhla komedii Panna nebo orel a americké žebříčky návštěvnosti drtí s retro dramatem Proti pravidlům. Její filmové rozpětí mezi slušnou, poctivou a studující dívkou a tou, která se sebou nenechá zametat, když si jí někdo neváží, je v rámci příběhu pojato dobře. Kdyby se tvůrci zachovali macešsky, vyznívala by jenom jako coura, ale protože si svých postav cení, zaujímá pozici rozumné osoby s nadhledem.
Druhou ženskou hrdinkou této romance je Julianne Moore. Ta není zrovna typickým hráčem v tomto žánru, svým umem i přístupem je ale přínosem hlavně v té vážnější části filmu. Přestože má totiž film řadu skvělých komediálních scén i vztahových momentů na bázi romantiky, jeho síla tkví v tom, že se nebojí od začátku do konce brát situaci a příběh seriózně, vnést do něj určitou důvěryhodnost, a tak postavy nebrat jenom jako absurdní postavičky v další šílené frašce. Naopak se k nim chová jako k lidským bytostem. Nakonec je zatěžko uvěřit, že scenárista Dan Fogelman dosud pracoval hlavně na animovaných filmech a že režijní duo Ficarra a Requa má na kontě jenom nepříliš zábavný pohled na homosexuální lásku ve snímku I Love You, Phillip Morris. Už prostoduchý název jejich nynějšího filmu sváděl k předčasnému opovrhování, ale je dobré se poučit, že i z mála lze vytřískat překvapivě mnoho.
Bláznivá,
zatracená láska (Crazy, Stupid, Love, 2011)
Režie: Glenn Ficarra, John Requa
Scénář: Dan Fogelman
Kamera: Andrew Dunn
Hrají: Steve Carell, Ryan Gosling, Julianne Moore, Emma Stone,
Jonah Bobo, John Carroll Lynch, Marisa Tomei a Kevin Bacon
Délka: 118 minut
Premiéra v ČR: 15. 9. 2011