Interview aneb Steve Buscemi před i za kamerou
Kdo by neměl rád Steva Buscemiho alias Pana růžového? Herec, který dokonale zvládá role cvoků, provokatérů, gangsterů a kdejakých vykuků tentokrát ukazuje trochu jinou stránku svého repertoáru, a aby tomu dodal pořádné grády, sám si to i režíruje. Zaskočil tentokrát v roli tak trochu frustrovaného pisálka, novináře. A jak my na NeKultuře víme, novinařina je těžká řehole. Neustále zásobovat čtenáře hladovějící po informacích, vyškrabávat ty opravdu zajímavé a důležité záležitosti a při tom být seriózní a nenudit. Pierre, jak se jmenuje hlavní postava filmu, žurnalista úzce zaměřený na politickou scénu a válečné reportáže – v dnešní době opravdu bohaté zdroje kdovíjakých novinek – dostává za úkol rozhovor s prudce stoupající seriálovou a filmovou hvězdičkou z Hollywoodu Katjou (Sienna Miller), a jak by každý čekal, zareaguje na toto pověření naprosto mimo jeho kompetenci velmi nesouhlasně. Alespoň do té míry, že se neobtěžuje o Katje zjistit vůbec nic, ba jde na jejich setkání s obrovským předsudkem. Tato zdánlivě jednoduchá základní premisa, v jiných filmech odbytá maximálně několika minutami, dává v Interview rozvinout nečekané zápletce, dá-li se tomu tak říkat.
"Interview je takové malé cvičení v minimalismu. Nejde sice o ten naprostý minimalismus ve smyslu Dogma 96 nebo podobných experimentů, ovšem využití prostoru jednoho bytu a dvou postav pro vybudování divácky zajímavé dramatické křivky s vynikající pointou, aniž by půlka kina opustila sál, je v dnešní době opravdu umění." |
Stejně jako oni shora zmiňovaní Piráti z Karibiku stojí na ukazování něčeho neustále bombastičtějšího (a je jedno, jestli se jim to v posledním díle daří, nebo ne) a 300: Bitva u Thermopyl na akční estetice, tak je Interview vybudováno především na dialogu. A to ne na dialogu filmově klišoidním, ale takřka na divadelním dialogu s přímým vývojem dvou postav v jeho průběhu. Přepnutí Pierrova znechucení z Katji do zájmu o její osobu je jenom začátek. Pomalý rozjezd a trapná situace v drahé restauraci se střídá s intimním prostředím Katjina bytu, ošetřením malého poranění, trochou alkoholu a najednou Interview předvádí, že v jednoduchosti je síla. Stejně jako záporné emoce střídají ty kladné, tak se i mění nadvláda postav, kdy se z novináře stává zpovídaný, z herečky fiktivní postava a tak dále. Buscemi si v Interview s těmito kontrasty hraje a daří se mu to.
Interview si nehraje na vysoké umění, není to výživa pro cinefily, ale ani krmná směs bohatých hollywoodských strýčků. Buscemi ve svém filmu skloubil prvky, které přilákají náročnější diváky, a zaobalil je tak, aby udržely pozornost těch náhodně zabloudivších. Motivy zneklidňujícího pokrytectví, společenských rolí, přetvářky, lživosti médií a vlastně i onen souboj dvou hrdinů v čistě konverzační rovině potěší díky mnohým zvratům většinu kritiků a snad i těch pár diváků, kteří si z recenzí čtou víc než hodnocení. Líbivá kamera, postava seriálové hvězdičky Katji v podání Sienny Miller (která se sice snaží, ale Buscemi ji jasně přebíjí, aniž by ji však nějak zadupával, co se herecké úrovně týče) a strategické rozkouskování rozhovoru pak udrží ty ostatní. Samozřejmě nemohlo být snadné toho dosáhnout, cenou je snad několik málo škobrtnutí, kdy zkušený divák pozná, že scénář dal tvůrcům opravdu zabrat. Naprosto dokonalé ukočírování celovečerního rozhovoru se tedy nekoná, filmový vůz několikrát zadrhne, vynahradí to ale závěr, který nakonec přebíjí vše špatné, co by si divák mohl z kina odnést a překrývá to příjemným „AHA“ momentem.
Interview je takové malé cvičení v minimalismu. Nejde sice o ten naprostý minimalismus ve smyslu Dogma 96 nebo podobných experimentů, ovšem využití prostoru jednoho bytu a dvou postav pro vybudování divácky zajímavé dramatické křivky s vynikající pointou, aniž by půlka kina opustila sál, je v dnešní době opravdu umění. Snímek kromě prvních pár minut, než se ono interview doopravdy rozjede, odsýpá nečekaně rychlým tempem a na samotném konci odcházíte z kina s pocitem, že to snad ještě musí nějak pokračovat, ovšem ne v tom záporném slova smyslu, kdy něco nebylo dořečeno, nebo snad na diváky nepadla závěrečná myšlenka. Interview spíš diváky překvapí, jak je to bavilo, ačkoliv si v průběhu filmu mysleli něco jiného.
Hodnocení: 83 %
Interview (USA 2007)
Režie: Steve Buscemi
Scénář: Steve Buscemi, Theodor Holman, David Schechter
Kamera: Thomas Kist
Hrají: Sienna Miller, Steve Buscemi