Kletba zlatého květu aneb Je cosi shnilého v císařství čínském

Ani život v přepychu není zárukou lidského štěstí – své o tom ví i císařská rodina, jejíž božskou aurou obestření příslušníci vládnou v 10. století rozlehlé čínské říši. Nevěra císařovny a následná pomsta božského vládce stojí na začátku bouřlivých událostí, k nimž se schyluje v císařském paláci. Tragédie, vrcholící během Slavnosti chryzantém, nabývá postupně až shakespearovských rozměrů – jen aby na jejím konci byla odklizena těla obětí, smyta jejich krev a obraz prosperující říše spravované božskými vládci tak zůstal zachován.
Režisér Zhang Yimou prokázal míru svého talentu již coby debutant – jeho první snímek Rudé pole (1987) vybojoval na Berlinale Zlatého medvěda. Od té doby natočil dlouhou řadu filmů, získal nepřeberné množství cen a s úspěchem se dokázal zhostit též role kameramana a dokonce i herce. Scénář ke svému nejnovějšímu filmu napsal společně s Wu Nan a Bian Zhihongem na motivy čínské divadelní hry, kterou však zasadili do zcela odlišného historického i sociálního prostředí. Produkce snímku se ujal Bill Kong, který má coby producent na svém kontě veleúspěšný oscarový film Tygr a drak i dvojici předchozích snímků Zhanga Yimoua (Hrdina, Klan létajících dýk).
Do hlavních rolí svého nejnovějšího snímku režisér obsadil (dle jeho vlastních slov) „nejlepší herce v Číně“ – populárního Chow Yun Fata a jím samotným kdysi objevenou skvělou herečku Gong Li. Prvního z této hvězdné dvojice bude většina diváků znát přinejmenším z již zmíněného snímku Tygr a drak a fanoušci Pirátů z Karibiku se s ním mohou setkat v závěrečné části této úspěšné trilogie. V bohaté filmografii Gong Li pak vedle několika snímků Zhanga Yimoua a dvou filmů neméně slavného režiséra Kar-Wai Wonga (2046, Eros) můžeme najít například zatím poslední titul z „hannibalovské“ série – Hannibal: Zrození. Oba herci zde podávají ve svých rolích (císař a císařovna) nadprůměrné výkony, neméně pozoruhodný je však i Jay Chou coby princ Jai, volící mezi láskou k matce a povinnou úctou ke svému otci a vládci – populární asijský zpěvák, filmem dosud téměř nepoznamenaný, se tak stává hereckým objevem tohoto snímku. V porovnání s nimi lze za nevýrazný označit herecký projev představitele další ústřední postavy, korunního prince Wana (Liu Ye).
Již tradiční výbavou podobných snímků bývá výrazná výtvarná stránka – nejinak je tomu i v případě Kletby zlatého květu. Barevnost dekorací, bohatost kostýmů a náročná choreografie (od šermířských soubojů a originálního bojového stylu nájemných vrahů až po každodenní úkony zástupu služebníků) dávají vyniknout zvolenému prostředí, jehož vnější slupka bez poskvrny kontrastuje s otravou šířící se v samém jeho srdci – a stejně tak zkušený kameraman proti sobě staví záběry velkých celků s detailními pohledy do tváří hlavních hrdinů, v nichž se zrcadlí jejich nejhlubší emoce.
Kletba zlatého květu je film překračující hranice svého žánru směrem k psychologickému dramatu, k čemuž bezesporu přispívají i početné nadprůměrné herecké výkony a řemeslná dovednost zkušených tvůrců. Přesto se leckteří neubrání lítosti nad tím, že režisér Yimouova formátu se raději nepokusil natočit snímek, jakým byla například jeho úchvatná Cesta domů (viz. letošní ročník Projektu 100).

Režie: Zhang Yimou
Scénář: Zhang Yimou, Wu Nan, Bian Zhihong
Kamera: Zhao Xiaoding
Hudba: Shigeru Umebayashi
Střih: Cheng Long
Produkce: Bill Kong, Zhang Weiping
Výprava: Huo Tingwiao
Zvuk: Tao Jing
Kostýmy: Yee Chung Man
Hrají: Chow Yun Fat (císař), Gong Li (císařovna), Jay Chou (princ Jai), Liu Ye (princ Wan), Chen Jin (žena císařského lékaře), Ni Dahong (císařský lékař), Li Man (dcera císařského lékaře), Qin Junjie (princ Yu)