Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny
Jiří Barta je vysoce oceňovaný
režisér a animátor, který se dosud věnoval především tvorbě kratších
filmů pro dospělé. Jeho snímky Krysař, Poslední lup nebo Zaniklý svět
rukavic posbíraly ve světě hodně cen a zařadily ho ke klasikům jako Jiří
Trnka nebo Jan Švankmajer. Svým nejnovějším snímkem se zdánlivě obrací
zejména na dětské publikum, pravdou ale je, že si na tomhle zvláštním a
specifickém snímku pochutnají hlavně dospělí.
Příběh, odehrávající se mezi starým
haraburdím v zapadlých koutech domácí půdy, je přitom dětsky jednoduchý
a přímočarý. V zapomnění si tady žijí své životy oprýskané staré
hračky, kterým k spokojenosti nic nechybí. Panenka Pomněnka každé ráno
chystá narozeninový dort, méďa Mucha pořád brousí svou plyšovou hlavu
zubní pastou a pak jede pískat na vlak ze starých železničních lístků,
hezounský rytíř Krasoň denně krasořeční o svém boji s nafukovacím
drakem a plastelínový Šubrt se prostě jen tak různě natahuje všemi
směry. Nažívají si tady spolu s dalším odloženým harampádím ve svém
vlastním vesmíru, ale okolnímu světu nejsou až tak lhostejní. Na samém
druhém konci světa se nachází Říše zla, které velí Zlatá hlava, busta
totalitního státníka, a ten se rozhodne, že Pomněnku prostě chce! Jak
jinak, následuje únos a pak záchranná výprava se vším, co
k tomu patří…
Příběh ale není to hlavní, co na tomhle
filmu budete sledovat. Jeho rámec dává jenom prostor k exhibici
nepřetržité a výbušné autorské fantazie. I když je řeč o takovém
mistru, jakým pan Barta nesporně je, snímek překvapuje svou svižností,
tempem, odkazy na mnohá filmová díla a hudebním řešením. Dokonalé
propracování pohybů je samozřejmostí. Hudba je veskrze naprosto
okouzlující a triky překvapivě nápadité a originálně řešené. Je
zajímavé, že nejde pouze o klasickou a precizní loutkovou animaci, která
udivuje již jenom spoustou času a trpělivosti, které tvůrci museli mít. Ve
filmu je totiž použito na 500 digitálních triků, které jsou ale tak
chytré, že je není témeř vůbec vidět a Na půdě vypadá, jako kdyby
vznikl klasickou animací před 30 lety. Nutno říct, že jedno ani druhé
kvalitě, preciznosti v detailech a fascinující výsledné podobě ani trochu
neuškodilo. Režisér využil moderní technologie k oživení vlastní, zcela
specifické imaginace, která je našim končinám nepochybně bližší než
styl nedávného Kozího příběhu (respektive průšvihu) a hlavně dýchá
ryzím uměleckým mistrovstvím.
Funguje tady pohádkový svět
s vlastními pravidly, i ta jsou ale zpřeházená. Loutky žijí vlastním
životem, nezajímají se o to, co se děje mimo jejich kout, na svět mimo
půdu ani nepomyslí, ten prostě neexistuje. Nejde přitom o nějaký
vzdálený pohádkový svět, ale svět, který ožívá v okamžiku, když od
něj odvrátíme zrak, nám přímo za zády. Hračky ale vnímají zcela jinou
realitu, ke slovu tady přichází i klasická animace, a tak z vláčku
vycházejí obláčky dýmu a za obloukem poletují kreslení ptáci. Tohle
míchání vytváří zcela překvapivé efekty a svébytný fantaskní svět
s vlastními pravidly.
Díky němu se z obyčejné staré půdy,
jakou mnozí z nás dobře znají, stávají nebetyčné končáry i zrádné
temné propasti, zrcadlová bludiště i pošmourná říše zla, rozlehlé
oceány nebo neprobádané končiny, bojiště i dokonalá domácí pohoda.
Překvapí vás dramatickými střety, podivnými stroji, psychedelickými
okamžiky nebo rozběsněnými živly. Spád a dechberoucí nápady vás můžou
přinutit úplně zapomenout na skutečnost, že se pořád díváte jenom na
hromadu starého haraburdí, které by většina z vás za normálních
okolností považovala za odpad. Z toho pak vychází onen zvláštní druh
trpké lítosti, který cítíme při pohledu na kdysi někým milované
předměty ležící v prachu a zapomnění. Jsme pak rádi, když vidíme, jak
si z našeho nezájmu nic nedělají a žijí si dál svým vlastním životem.
V takovém případě jsou zase spojeny s nostalgií po dávném dětství pod
nánosy věků, spjatého nejen se socialistickými loutkovými večerníčky a
jejich poněkud nelíbivou a nekonejšivou poetikou, ale hlavně se vzpomínkami
mnoha z nás. Ty jsou uzamčené někde hluboko v mysli a daleko v čase,
jaksi pořád přítomné, ale již navždy nedosažitelné.
I proto bude možná problém s cílovým
publikem, protože dětem může Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny přece
jenom připadat poněkud desivější, kdežto dospělým nabízí zase jenom
brilantní zpracování primitivního námětu. Škoda že kvůli spěchu a
nedostatku financí nemohl být adaptován celý původní scénář, ještě
o 20 minut delší, za to tvůrci ale nemohou. A tak napodruhé v tomhle
týdnu uděluji stoprocentní hodnocení filmu za poctivost a zcela osobité
kouzlo, které stejně jako předchozí zdaleka nemusí sednout každému.
Přesto doporučuji všem, neboť se jedná o neopakovatelné dílo a nesporný
triumf imaginace, jaký se často nevidí, a v kinech už vůbec ne.
Na půdě anbo Kdo má dneska
narozeniny? (ČR, 2009)
Režie: Jiří Barta
Scénář: Jiří Barta, Edgar Dutka
Kamera: Zdeněk Pospíšil, Ivan Vít
Střih: Lucie Haladova
Hudba: Michal Pavlíček
Hrají: Jiří Lábus, Lucie Pernetová, Boris Hybner, Ivan
Trojan, Vladimír Javorský, Barbora Hrzánová, Naďa Konvalinková, Petr
Nárožný, Miroslav Táborský
Délka: 90 min.
Premiéra v ČR: 5.3.2009