Než ďábel zjistí, že seš mrtvej – skutečně "rodinný" film, na který však děti raději neberte
Bratři Andy (Philip Seymour Hoffman) a Hank (Ethan Hawke) se nacházejí v tíživé finanční situaci, z níž je má vyvést zločinný plán staršího z obou sourozenců, Andyho. Ten přijde s nápadem vyloupit klenotnictví jejich vlastních rodičů a provedením zdánlivě jednoduché akce pověří svého bratra Hanka. Loupežné přepadení však končí naprostým krachem a smrtí nejen Hankova komplice, ale i samotné majitelky obchodu, matky zmiňované sourozenecké dvojice. Tragická událost je však teprve počátkem cesty do pekel, na níž se Andy s Hankem ocitají – cesty lemované přetvářkou a násilím.
Ústřední trojici hrdinů – oba bratry a jejich otce – ztvárnili zkušení herci a tomu odpovídají též jejich výkony. Představitel Andyho Philip Seymour Hoffman si za necelá dvě desetiletí, která uplynula od jeho vstupu na pole celovečerního filmu, vybudoval pověst zajímavého herce, objevujícího se však převážně v rolích vedlejších. Hoffmanovo nesporné herecké umění posléze potvrdilo přesvědčivé ztvárnění titulního hrdiny snímku Capote a v současné době jej můžeme vidět coby svérázného agenta CIA po boku Toma Hankse a Julie Roberts ve filmu Soukromá válka pana Wilsona. V Lumetově snímku se mu podařilo dobře vystihnout složitý charakter jemu svěřené postavy – v mnoha ohledech odpudivého, současně však charismatického Andyho, jehož úspěšná kariéra a rodinná idyla se ukazují být jen lživou přetvářkou, za níž se skrývá osamělý muž, zoufale odhodlaný udržet klamný obraz sebe samého při životě za jakoukoliv cenu.
Podobným "looserem" je i jeho mladší bratr Hank, nezaměstnaný mladík neschopný platit své bývalé ženě na jejich dceru a vedoucí nuzný staromládenecký život, příležitostně zpestřovaný jen intimními schůzkami s vlastní švagrovou (Marisa Tomei), který ke zdánlivě schopnějšímu a chytřejšímu Andymu nepokrytě vzhlíží. Talentovaný Ethan Hawke (Společnost mrtvých básníků, Před úsvitem, Velké naděje, Training Day, Před soumrakem) je pro postavu Hanka bezpochyby dobrou volbou – vždyť s podobným partem mladého muže svedeného na scestí zkušenějším a otrlejším kolegou slavil úspěch již v thrilleru Training Day. A tak i Hank ocitající se takřka proti své vůli na opačné straně zákona je v jeho podání postavou věrohodnou a divácky zajímavou.
Zpočátku dosti nenápadnou, postupem času však stále důležitejší postavou je otec obou bratrů Charles. Britský herecký matador Albert Finney (Soupeři, Střílejte na měsíc, Profesor odchází, Velká ryba), který se objevil již ve starším Lumetově snímku Vražda v Orient expresu, se s velkým citem chopil své nynější role čerstvě ovdovělého starce, jenž bere pomstu do vlastních rukou, a postavu Charlese obdařil neproniknutelným výrazem a sveřepou odhodlaností velkého tragického hrdiny.
Poslední (a jedinou z řad něžného pohlaví) figurou, jíž je ve filmu věnován větší prostor, je Andyho manželka Gina s tváří Marisy Tomei – žena váhající mezi setrváním v citově vyprázdněném manželském svazku a vášnivým, leč neperspektivním vztahem s mladším Hankem. Postava Giny, představující spíše jen další možný zdroj konfliktů mezi oběma bratry a působící proto méně životně než ústřední trojice mužských hrdinů, však nenabízí Marise Tomei větší příležitost zúročit její bohaté herecké zkušenosti a její výkon tak zůstává ve stínu pánského tria Hoffman-Hawke-Finney.
Není pochyb o tom, že Sidney Lumet patří k nejvýznamnějším současným režisérům, ba dokonce ke klasikům filmového umění. Přestože jeho nejdůležitější opusy jsou spíše staršího data, drží tento osmdesátník krok s vývojem vyjadřovacích prostředků v rámci svého oboru a Lumetův nejnovější snímek Než ďábel zjistí, že seš mrtvej je toho důkazem – nejedná se o tradiční chronologické vyprávění, děj rozdělený do mnoha kratších úseků se neustále pohybuje po své časové ose, a to obousměrně, mnohé scény se opakují a současně dále rozvíjejí, prohlubovány například rozdílným úhlem pohledu na klíčové události. Zvolená forma jen podtrhuje rychlé tempo odvíjejícího se příběhu, v němž i při důrazu kladeném na akci zůstává dost prostoru pro hlubší psychologii ústředních postav. Sidney Lumet natočil napínavý snímek s částečně otevřeným koncem, jehož největší devizou jsou nadprůměrné herecké výkony a originální zápletka.
Než ďábel zjistí, že seš mrtvej / Before the Devil Knows You're Dead (USA 2007)
Režie: Sidney Lumet
Scénář: Kelly Masterson
Kamera: Roy Fortunato
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney, Marisa Tomei, Rosemary Harris, Aleksa Palladino, Amy Ryan, Brian F. O'Byrne, Arija Bareikis, Adrian Martinez
Délka: 117 minut
Česká premiéra: 21. 2. 2008