Retrospekce: Ona: Futuristická vize o vztazích
Jaká bude naše budoucnost? Filmaři nám servírují jednu předpověď za druhou. Pokud jste teenageři, valí se na vás jeden dystopický příběh za druhým (Divergence, Hunger Games). Pro otrlejší povahy se nabízí spousta katastrofických snímků, v nichž je ničen svět kvůli mimozemšťanům (Válka světů) či přírodním katastrofám (Den poté). Pro hloubavější jsou tu thrillery se sociálním podtextem (Elysium). A pak je tu Ona – futuristická vize moderního světa, která je nepříjemně realistická.
Theodor (Joaquin Phoenix) žije v nepříliš vzdálené budoucnosti a má problémy se vztahy: manželka se s ním rozvádí a nikoho jiného se mu nedaří najít. Ovšem v oné časově nespecifikované budoucnosti je technika o hodně pokročilejší než naše a k Theodorovi se dostane úplná novinka: operační systém s umělou inteligencí, která se vyvíjí jako skutečné vědomí. Theodor si tak přinese domu operační systém Samanthu (Scarlett Johansson), skrze níž do jeho života vstoupí vtipná společnice, rádce a organizátor. Zanedlouho mezi nimi (protože o Samanthě se nedá mluvit jako o věci) vznikne přátelství a brzy také romantický vztah. Je ale možné žít s operačním systémem?
Sám mezi lidmi
Film, který podle svého scénáře natočil režisér Spike Jonze, nastoluje mnoho témat, o nichž je možné uvažovat, pokud přijmeme základní premisu se vznikem umělé inteligence. Nejvýraznější paralelu se současným vývojem lze pozorovat skrze tendenci člověka uzavírat se do vlastního nitra a do života na sociálních sítích, kde se může do jisté míry stylizovat a cítit se v bezpečí. V Theodorově světě se lidé na ulicích míjejí se špunty v uších, do nichž jim operační systém pouští hudbu nebo čte e-maily – což evokuje dnešní ulice plné spěchajících lidí se sluchátky na uších. I Theodorova práce ukazuje na vyhrocenou asociálnost lidí: živí se psaním emotivních a osobních dopisů na zakázku. Nabízí se tu otázka, jak moc jsou lidé ve stále více individualizovaném světě ochotni investovat energii do vztahů a omezovat se ve prospěch někoho jiného. Theodor sice sní o své ženě, ale domluvené rande končí fiaskem a bezpečným řešením je pro něj sex po telefonu prostřednictvím anonymní webové sítě plné podobně osamělých lidí.
Lehká cesta?
Může se zdát, že začít si románek s operačním systémem je, v porovnání s komplikovaností klasických vztahů, lehkou cestou. Theodorova submisivní a snílkovská povaha mu vztahy dost komplikuje a možná, že jich ani není schopen. Ovšem ukazuje se, že „jeho“ operační systém není žádná holka pro všechno, má vlastní hlavu a mentalitu, která je všechno, jenom ne lidská. Můžete se s ním kamarádit, randit, ale nikdy nevíte, co od něj čekat. Proto taky Ona není klasickým romantickým snímkem s klišé happy endem.
Dokonalý, smutný svět
V souvislosti s filmem Ona můžeme diskutovat o jeho hlubších aspektech, ale pokud se divákovi nechce, může zůstat na povrchu. Vizuální stránka je velmi zajímavá: v Theodorově světě vše působí velmi čistě a sterilně, až nadpozemsky. Snad úmyslně film nikdy nezobrazí odvrácenou stránku, kterou bychom čekali po zkušenostech s filmy z této kategorie (např. již zmíněné Elysium): žádné sociálně vyloučené oblasti nebo chudí lidé, všechno je na pohled dokonalé. Působivé jsou také ukázky technologické vyspělosti, která se projevuje hlavně ve 4D počítačových hrách, jejichž hraním Theodor tráví večery. Také melancholická hudba Owena Palletta a Wina Butlera přesně sedí, ale nominaci na Oscara v této kategorii film neproměnil, na rozdíl od nominace za scénář. Způsob, jakým byl film natočen, nakonec sám o sobě strhává velkou pozornost: Joaquin Phoenix ve velkém množství scén hraje úplně sám a úspěch filmu je do značné míry jeho zásluhou. Hlas Scarlett Johansson (jejíž tvář se ve filmu nikdy neobjeví) však dokáže divy, takže její přítomnost působí velmi realistickým dojmem.
Netradiční romantika
Ona tedy není jedním z letních romantických filmů, na který se jdete pobavit a odejdete v povznesené náladě. Klade spíš spoustu otázek, aniž by na ně nabízel odpovědi. Znepokojení zůstává: je toto naše budoucnost? Můj osobní pocit je, že pravděpodobně ano.
Ona (Her, 2013)
Režie: Spike Jonze
Scénář: Spike Jonze
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hrají: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams,
Rooney Mara, Olivia Wilde, Sam Jaeger, Katherine Boecher, Chris Pratt, Portia
Doubleday, Luka Jones, Pamela Roylance, Matt Letscher, Bill Hader, Kristen Wiig,
Soko, Brian Cox, Spike Jonze
Délka: 126 minut
Premiéra v ČR: 27. 3. 2014