Východní přísliby (Eastern Promises)
O tom, jak Američan, Francouz a Němec hrají ruské zločince a jde jim to
skvěle a jak režisér, proslavený svými bizarními fantaziemi, násilím
v pravé chvíli a hereckou magií, vypráví realistický příběh s obecnou
platností a dává tak celku ještě něco navíc, než jsou ony excelentní
herecké výkony.
Je to tak, David Cronenberg
zůstává po veleúspěšných Dějinách násilí na půdě reality a
přichází teď do našich kin opět s dramatem ze zločineckého a rodinného
prostředí, které velice umně splétá. Podle předlohy scenáristy Steva Knighta (Špína
Londýna) natočil snímek, který v kulisách deštivého Londýna
balancuje mezi dvěma světy ruských přistěhovalců. Prvním z nich je
prostředí nižší střední třídy, žijící v ošuntělých bytech.
Pochází z něj i Anna Chytrová (Naomi Watts), porodní
asistentka, která se rozhodne vypátrat rodinu dítěte, jehož matka,
čtrnáctiletá ruská prostitutka, zemřela při porodu. Díky tomu nahlédne
do prostředí ruských zločineckých klanů, kde se mísí luxus až barokní,
láska a oddanost hraničící s hloupostí a krutost, jež by neměla daleko
od šílenství, kdyby nebyla kontrolována chladně kalkulujícím rozumem.
Cronenberg přesvědčuje, že s postupujícím věkem je z něj pořád lepší vypravěč.
I přes zdánlivou změnu těžiště svého zájmu a odklon
k realistickým příběhům zůstává David Cronenberg
věrný svým tématům i v tomto filmu. Pořád je to rozpor mezi tím, co se
nám zdá na první pohled (nebo taky druhý, třetí, desátý…) a co je
skutečnost sama. A skutečnost nikdy není taková, jaká se jeví, tuhle
banální poučku přetavuje už třicet let v nová a nová mistrovská díla.
Nejen prostředí, ale hlavně psychologie jednotlivců je to, co ho
především zajímá. A tak jako jindy, i ve Východních
příslibech dokázal, že schopnost vést herce je jeho obrovskou
předností. Kromě už vzpomínané a zcela přirozené Naomi Watts, která si umí
ve chvilce získat sympatie, mají téměř všechny postavy více tváří a
jejich představitelé mezi nimi proplouvají s fascinující bravurou, která
by nikoho neměla nechat chladným.
Hlavou rodinného klanu, napojeného na mnohem mocnější
ruské organizace, je Semjon (Armin
Mueller-Stahl), skrývající za šarmem a kulturností majitele honosné
restaurace vypočítavý zločinecký mozek, který nezná slitování. Jeho syn
Kirill (Vincent Cassel) je
lehkovážný a výbušný synek, který má všechno, jenom ne volnost, jakou
by si přál, a ve vztahu k otci i jeho obchodům se pohybuje na široké
paletě od strachu k nenávisti přes až psovskou oddanost. Nevím, jak to
Vincent Cassel dokázal, ale energičnost, povrchnost a nejistota z jeho
postavy činí časovanou bombu. Třetím bravurně napsaným charakterem je
hlavní postava – řidič a čistič, člověk pro všechno Nikolaj Lužin
(Viggo
Mortensen), málomluvný, odměřený a elegantní profesionál, jehož
pohnutky jsou ještě tajemnější než on sám. Každý z těchto tří má
vlastní plány a představy o budoucnosti, kterými Annina zarputilá
zvědavost a odhodlání pořádně zamíchá. Mezinárodní obsazení doplňuje
Irka Sinéad Cusack v roli
Anniny matky a polský herec a režisér Jerzy Skolimowski
jako strýc Stěpan.
Jak je u Cronenberga zvykem,
neobejdeme se bez sexu a násilí, kterého je ale méně, než jak jsme u něj
zvyklí, a jako vždycky není samoúčelné, ale tvoří přirozenou součást
děje. Snímek se zaměřuje na své postavy, přitom ale mluví o aktuálních
společenských problémech – přistěhovalectví, které je tématem stále
více evropských i amerických filmů, a hlavně obchod s lidmi a prostituce,
na kterou se přednedávnem ve svém filmu Neznámá
zaměřil i Giuseppe Tornatore.
Tam, kde Tornatore dokazuje,
že je z rodu velkých italských mistrů filmařů, nás zase Cronenberg
přesvědčuje, že s postupujícím věkem je z něj pořád lepší
vypravěč.
Hodnocení: 85 %
Východní přísliby (GB,Kanada,USA, 2007)
Režie: David Cronenberg
Scénář: Steven Knight
Hrají:Naomi Watts, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Armin
Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Jerzy Skolimowski, Olegar Fedoro
Kamera: Peter Suschitzky
Střih: Ronald Sanders
Hudba: Howard Shore
Česká premiéra: 10. 1. 2008**
Délka:** 100 minut