Východní přísliby (Eastern Promises)
O tom, jak Američan, Francouz a Němec hrají ruské zločince a jde jim to skvěle a jak režisér, proslavený svými bizarními fantaziemi, násilím v pravé chvíli a hereckou magií, vypráví realistický příběh s obecnou platností a dává tak celku ještě něco navíc, než jsou ony excelentní herecké výkony.
Je to tak, David Cronenberg zůstává po veleúspěšných Dějinách násilí na půdě reality a přichází teď do našich kin opět s dramatem ze zločineckého a rodinného prostředí, které velice umně splétá. Podle předlohy scenáristy Steva Knighta (Špína Londýna) natočil snímek, který v kulisách deštivého Londýna balancuje mezi dvěma světy ruských přistěhovalců. Prvním z nich je prostředí nižší střední třídy, žijící v ošuntělých bytech. Pochází z něj i Anna Chytrová (Naomi Watts), porodní asistentka, která se rozhodne vypátrat rodinu dítěte, jehož matka, čtrnáctiletá ruská prostitutka, zemřela při porodu. Díky tomu nahlédne do prostředí ruských zločineckých klanů, kde se mísí luxus až barokní, láska a oddanost hraničící s hloupostí a krutost, jež by neměla daleko od šílenství, kdyby nebyla kontrolována chladně kalkulujícím rozumem.
Cronenberg přesvědčuje, že s postupujícím věkem je z něj pořád lepší vypravěč.
I přes zdánlivou změnu těžiště svého zájmu a odklon k realistickým příběhům zůstává David Cronenberg věrný svým tématům i v tomto filmu. Pořád je to rozpor mezi tím, co se nám zdá na první pohled (nebo taky druhý, třetí, desátý…) a co je skutečnost sama. A skutečnost nikdy není taková, jaká se jeví, tuhle banální poučku přetavuje už třicet let v nová a nová mistrovská díla. Nejen prostředí, ale hlavně psychologie jednotlivců je to, co ho především zajímá. A tak jako jindy, i ve Východních příslibech dokázal, že schopnost vést herce je jeho obrovskou předností. Kromě už vzpomínané a zcela přirozené Naomi Watts, která si umí ve chvilce získat sympatie, mají téměř všechny postavy více tváří a jejich představitelé mezi nimi proplouvají s fascinující bravurou, která by nikoho neměla nechat chladným.
Hlavou rodinného klanu, napojeného na mnohem mocnější ruské organizace, je Semjon (Armin Mueller-Stahl), skrývající za šarmem a kulturností majitele honosné restaurace vypočítavý zločinecký mozek, který nezná slitování. Jeho syn Kirill (Vincent Cassel) je lehkovážný a výbušný synek, který má všechno, jenom ne volnost, jakou by si přál, a ve vztahu k otci i jeho obchodům se pohybuje na široké paletě od strachu k nenávisti přes až psovskou oddanost. Nevím, jak to Vincent Cassel dokázal, ale energičnost, povrchnost a nejistota z jeho postavy činí časovanou bombu. Třetím bravurně napsaným charakterem je hlavní postava – řidič a čistič, člověk pro všechno Nikolaj Lužin (Viggo Mortensen), málomluvný, odměřený a elegantní profesionál, jehož pohnutky jsou ještě tajemnější než on sám. Každý z těchto tří má vlastní plány a představy o budoucnosti, kterými Annina zarputilá zvědavost a odhodlání pořádně zamíchá. Mezinárodní obsazení doplňuje Irka Sinéad Cusack v roli Anniny matky a polský herec a režisér Jerzy Skolimowski jako strýc Stěpan.
Jak je u Cronenberga zvykem, neobejdeme se bez sexu a násilí, kterého je ale méně, než jak jsme u něj zvyklí, a jako vždycky není samoúčelné, ale tvoří přirozenou součást děje. Snímek se zaměřuje na své postavy, přitom ale mluví o aktuálních společenských problémech – přistěhovalectví, které je tématem stále více evropských i amerických filmů, a hlavně obchod s lidmi a prostituce, na kterou se přednedávnem ve svém filmu Neznámá zaměřil i Giuseppe Tornatore. Tam, kde Tornatore dokazuje, že je z rodu velkých italských mistrů filmařů, nás zase Cronenberg přesvědčuje, že s postupujícím věkem je z něj pořád lepší vypravěč.
Hodnocení: 85 %
Východní přísliby (GB,Kanada,USA, 2007)
Režie: David Cronenberg
Scénář: Steven Knight
Hrají:Naomi Watts, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Armin
Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Jerzy Skolimowski, Olegar Fedoro
Kamera: Peter Suschitzky
Střih: Ronald Sanders
Hudba: Howard Shore
Česká premiéra: 10. 1. 2008**
Délka:** 100 minut