Music radar (From Monument To Masses, Toe, C)
From Monument To Masses (myspace)
Trio ze San Franciska založené v roce 2000 v současnosti pracuje již na čtvrtém řadovém albu. Někdy jsou přezdíváni jako Marxistická skupina, a to proto, že nemají nikoho ve svém čele. Nepřítomnost vokální složky nahrazují samply politických projevů, o nichž se domnívají, že by neměly být „zapomenuty". Mimo toho, že tu a tam zaslechneme George Bushe, slyšíme především instrumentální post-rock, který sám sobě neustále posouvá hudební hranice. Na From Monument To Masses je obzvláště zajímavý vývoj každé skladby. Některé sice působí svojí strukturou více či méně „normálně“, většina se ale vyvíjí do rozměrů, které na samotném začátku nepředvídáme. FMTM umí být lyričtí, zároveň se ale ani nebojí opřít pořádně do kytar. Svým politickým nábojem tvoří melancholičtější protějšek Rage Against The Machine.
Toe (myspace)
Svoji poslední desku vydalo japonské kvarteto v roce 2006. Ve srovnání s FMTM i s C působí Toe nejvíce „najazzle“. I když sami sebe označují také jako post-rock, vydali se Toe oproti svým druhům zvukově čistější cestou. Na nahrávkách ubylo vazeb, delayů i zkreslených kytar a více prostoru dostávají bicí nástroje. Snad kvůli prosakujícím japonským vlivům v melodice a naturálnějšímu čistému zvuku působí radostněji a odlehčeněji.
C (myspace)
Táborská čtyřka, která od svého založení v roce 1999 stihla projet Francii, Nizozemsko, Německo a Anglii či předskakovat americkým žánrovým kolegům. Z našeho výběru instrumentálních kytarovek se prezentuje nejhutnějším zvukem a nejpestřejším výběrem zvukového materiálu. Klávesy, které druhé jmenované obstarávají, dostávají na kytarovou kapelu nebývale hodně prostoru a ten originálně využívají. I přesto ale zní C ze všech představovaných skupin nejrockověji. A to i v tom smyslu, že melodické motivy příliš nerozvíjejí, naopak je spíše pevně ohraničují a při „opotřebování“ jednoho modelu přecházejí k nové frázi. Oproti mnohdy lyrickým Toe „Céčka“ kytarové efekty skoro nevypínají. Místo toho ještě přidávají vazby a pomocí delaye rytmizují znějící motivy. Z uvedeného instrumentálního výkvětu se jedná o nejvíce koncertní kapelu.