Galerie Rampa uvádí Krajinu romantickou

S příchodem nového roku 2010 představila Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem také novou Galerii Rampa. Jako první z dokončených budov v nově vznikajícím univerzitním areálu tak mohla fakulta v rámci prostorových dispozic dát příležitost vzniku galerie na vlastní půdě; nachází se ve čtvrtém patře budovy s možností bezbariérového přístupu.

Přehlídka Krajina romantická zahajuje činnost nejen samotné galerie, ale také seznamuje diváky s přichystanou koncepcí výstav, které se na její půdě budou po celý nadcházející rok střídat. Vedle Galerie Armaturka a Billboard Gallery jde o třetí výstavní projekt FUD, který probíhá v režii studentů druhého ročníku navazujícího magisterského studijního oboru Kurátorská studia, kteří si díky tomu mohou vyzkoušet organizaci skutečných projektů a získat praktické zkušenosti. Spolupráce s místními umělci a absolventy ostatních uměleckých škol i dalších mladých umělců z celé České republiky dává tušit vzniku zajímavých uměleckých počinů. I když se galerie nachází na akademické půdě, mezi její publikum nemusí patřit jen studenti vysokých škol. Cílem galerie je prezentovat studentské projekty a současné trendy mladého umění. Výstavní projekt FUD by měl vytvořit prostor pro setkávání s uměním, konfrontaci, diskuzi a krystalizaci tvůrčích myšlenek mladých umělců. Stejně jako stojí rampa na začátku cesty, je snahou galerie pomoci mladým autorům dostat se do povědomí laické i odborné veřejnosti. Volba názvu tedy není náhodná: snaží se umožnit studentům smělý start do prostoru současné umělecké scény.
Galerie Rampa má již za sebou předpremiéru v podobě výstavy vítězného návrhu jednotného vizuálního stylu Univerzity Hradec Králové autorů Jiřího Tomana a Michala Kukačky, studentů ateliéru Grafický design I., která se uskutečnila v listopadu 2009. Oba talentovaní grafici vytvořili také jednotný vizuální styl samotné galerie.
První výstava dvojice kurátorek, Jitky Bažantové a Kláry Rakové, svým tématem odkazuje ke krajinářství 19. století. Jako prostředí, které nás neustále obklopuje, si krajina získala postupem času statut vyhledávaného žánru. Inklinace k jejímu ztvárňování není ani v současném umění žádnou výjimkou.
Michaela Spružinová ve svém projektu
Nebuď srab, buď tramp! z pozice umělce reflektuje tramping – osobité a
původní hnutí v českém prostředí se vším, co k němu neodmyslitelně
patří. Prostřednictvím videa zprostředkovává jeho svéráznou atmosféru
putování krajinou, zápolení s přírodními živly, vnitřními pravidly
společného soužití i specifickými činnostmi v osadě (rozdělávání
ohně, společné vaření, zpěv písní atd.). Vlastní vzpomínky autorky
pramení z přímého setkávání s trampským způsobem života již od
dětských let. Zvláštní pozornost si zaslouží unikátní dokumentace ve
formě jejích osobních trampských deníků, pomocí nichž podává
veřejnosti doklad o existenci kempů v oblasti Českého Švýcarska.
Ojedinělá dokumentace je autentickou výpovědí o životě ve skromných
podmínkách. V souvislosti s dnešní ekonomickou krizí se právě tento
způsob „levnějšího žití“ jeví jako možná alternativa
k nákladnému způsobu života, kdy využívá osvědčených rad, a zároveň
odráží šetrný přístup k okolnímu životnímu prostředí a
znovuzavádí tématiku volnočasových aktivit do centra lidského zájmu.
Cyklus fotografií Josefa Rabary znázorňuje cestu z Ústí nad Labem do Prahy a zpět z okna vlaku. Výjevy tradičních železničních prostranství i opuštěných krajin jako by žily svým vlastním životem. Za sklem rychle projíždějícího vlaku dává autor vyniknout zvláštní atmosféře těchto na první pohled obyčejných míst. Svou vlastní hloubkou se vystavený cyklus stává zastávkou, která alespoň na chvilku umožňuje vychutnat prchavý okamžik místa.
Jaroslav Moravec nás na svých fotografiích zavádí do prostředí lesa a jeho odvěkých obyvatel, stromů. Detailní pohledy na kmeny i záběry vzdálenějších vzrostlých seskupení pomáhají poodhalit poselství němých strážců krajiny a památných symbolů uplynulé historie.
Cyklus fotografií Libora Svobody přibližuje ohraničené území podél rozlehlých luk a zbytků okolních staveb. Dokladem střežené vojenské oblasti jsou nejen cedule varující před vstupem, ale i samotný nesnadno přístupný terén. Liborovi se podařilo zachytit zónu ve dvou různých obdobích, brzkého jara a léta, kdy v krajině dochází k nejviditelnějším změnám. Unikátnost obou sérií je navíc podtržena faktem, že každá z nich vznikla na jiné straně řeky, a odhalila tak místa dosud neviděná. Účelem zobrazených výjevů není poskytnout divákovi objektivní obraz reality (jednotlivé záběry nejsou obrazem něčeho konkrétního), ale spíše otevřít dalekou cestu otázek mířících k oné rozlehlé oblasti.
Kromě umělců pocházejících z jednotlivých ateliérů FUD (Sklo, Fotografie, Aplikovaná a reklamní fotografie, Interaktivní média) se na výstavě představil také absolvent Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, David Bruner. Jeho autorský cyklus fotografií nabízí pohled na úbočí skal a strmých srázů nad řekou. Romantický nádech je patrný nejen z pojednané tematiky přírodních útvarů, ale také z jednotlivých tónů zvoleného barevného ladění.
Právě probíhající výstava
představila hned pětici mladých umělců. Vedle těch, kteří tu prezentují
dílčí část širšího uměleckého projektu, tu najdeme i uzavřené
autorské cykly. To, že se někteří z nich věnují danému tématu delší
dobu, tu nehraje výraznější roli. Realita stále se rozšiřujícího
urbánního prostředí na úkor krajiny, či naopak touha po znuvuzavedení
dialogu s přírodou v podobě aktivit trampů si sama nachází tu
nejpřímější cestu sdělení. Zvolené umělecké vyjádření v podobě
videa či fotografií jen podtrhuje aktuálnost myšlenky v současné době.
Ať už je ona romantická linie více či méně patrná, divákovi nabízí
pohled hodný zamyšlení. Vždyť dobrodružná pouť krajinou i ta
každodenní cesta skrývá své vlastní kouzlo. Svérázný pobyt
v přírodě nás zase může dovést do neprobádaných končin a upozornit na
nezaměnitelnou atmosféru planoucích táborových ohňů.
V rámci vernisáže se v duchu trampské tradice servíroval guláš a na řadu přišel také křest katalogu k výstavě Velmi křehké vztahy/obraz rodiny v současném umění, která se uskutečnila v průběhu dubna až května 2009 v Galerii Armaturka, současném sídle Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem. Autorkami výstavní koncepce skupinové výstavy byly studentky navazujícího magisterského studijního oboru Kurátorská studia na Fakultě umění a designu J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katalog připomíná podobu výstavní expozice a odhaluje problematiku zvoleného tématu rodinných vztahů spolu s jednotlivými uměleckými přístupy. Publikace vznikla ve spolupráci Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a Domu tisku.
Volné prostranství před velkými posluchárnami ve čtvrtém patře budovy jako by již od samého začátku dokončení rekonstrukce budovy skýtalo možnost k budoucímu pořádání výstav. Doufejme tedy, že se ona zhmotněná idea časem nerozplyne jako sen s nadcházejícím ránem, ale že se bude moci zařadit po bok ostatních galerií a výstavních síní v Ústí nad Labem a získá si svým programem také zájem širší veřejnosti.
Galerie Rampa, čtvrté patro budovy Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně Pasteurova 9, Ústí nad Labem; 20. 1 – 19. 2. 2010; kurátorky: Jitka Bažantová, Klára Raková