Platinové vzpomínky Roberta Vana
![vano-perex](http://www.nekultura.cz/images/2009/vytvarne-umeni/srpen/vano-perex.jpg)
The Platinum Collection představuje retrospektivní výběr fotografií Roberta Vana z různého období jeho pestrého života, ve kterém se mísí jak jeho aktuální pocity, tak vývoj jeho osobnosti. Divák by mohl očekávat převážně módní fotografie, pro které je Vano známý, ovšem výstava nabízí komplexní ukázku jeho rozmanité tvorby.
![vano-1](http://www.nekultura.cz/images/2009/vytvarne-umeni/srpen/vano-1.jpg)
Když Robert Vano začínal s uměleckou fotografií, fotil modelky jako každý, ale necítil v této práci naplnění, proto začal fotografovat to, co má rád, a sice muže. Zpočátku se bál, že nenajde své místo ve světě umělecké fotografie, jelikož časopisy o mužích v podstatě neexistovaly, přesto doufal, že když vytrvá a bude v tomto oboru dobrý, najde uplatnění a uznání. Jeho úspěch tkví i ve výběru modelů, vybírá si muže velmi mladé, sportovce, kteří mají dokonalá těla a sebevědomý výraz.
Některé akty jsou více než odvážné, těžko se zde hledá hranice, ovšem to se od Vana očekává, vyjadřuje tím svou sexualitu a zároveň obdiv k mužskému pohlaví. Muži na fotografiích vypadají mnohem více sexy a přirozeněji než ženy, nepotřebují výrazný make-up nebo styling. Vano je samozřejmě stylizuje, ale pouze do té míry, aby vyniklo jejich přirozené mužství, například v sérii Dreams stylizuje muže do renesančních póz, tedy do obrazu ideálního renesančního člověka, vypadají jako kdyby je namaloval sám Michelangelo.
Naopak ženy jsou na fotografiích vždy
upravené, Vano je zasazuje do fungujícího prostředí a výrazných šatů
či líčení. Nejpovedenější fotografie žen pocházejí z raného období
jeho tvorby, kdy se Vano věnoval především focení modelek.
Zajímavá jsou zátiší, pro mnohé nový prvek ve Vanově tvorbě. Dala by se připodobnit k raným zátiším Sudkovým. Vano si vybírá jednoduché a běžné prvky, které potkáváme v každodenním životě, ovšem jeho zátiší plní trochu jinou funkci: mnohdy ostatní fotografie doplňují.
Rytmické střídání různých fotografických žánrů navozuje jedinečnou atmosféru, Vano nevědomky přivádí pozornost na jednotlivé soubory, jejichž účinky vzápětí utlumí velmi odlehčenými fotografiemi, aby divákova pozornost mohla znovu gradovat.
Z mnoha fotografií je cítit nostalgie, autor v nich zachycuje drobné
vzpomínky na své životní etapy, ať už to je zámek Christiana Diora nebo
palmy v Miami. Z fotografií je cítit vyzrálost, Vano se snaží odlišit od
ostatních, ačkoliv ho inspirovalo a ovlivnilo mnoho významných fotografů.
On sám obdivuje umělce, kteří se dokážou odlišit a šokovat velké
množství veřejnosti, na čemž zakládá i svůj koncept, jeho vzor je
například Andy Warhol.
Robert Vano se navíc prezentuje jako zastánce „autorské zvětšeniny“, fotografie bez ručního procesu podle něj ztrácí své poselství, proto je zhotovuje unikátní metodou platinového printu. Tato technologie se používala v začátcích minulého století, ale díky velkému úbytku platiny upadla v zapomnění. Každá fotografie je originál, jelikož podruhé se nedá docílit stejného efektu, ať se jedná o tón, zrnitost nebo zbarvení.
Výstava působí velmi kompaktně, ale škodí jí velké množství fotografií na relativně malém prostoru. The Platinum Colletion je určena pro skupinu lidí, kteří chtějí poznat složitou osobnost a tvorbu Roberta Vana, a také profesionální mužský pohled na dokonalá těla a objekty touhy.
Galerie Mánes Praha, 5. 8. – 9. 9. 2009, pořádá Leica Gallery Prague