Václav Stratil učí své ovečky

Stratilova kohorta věrných fanynek a neochvějně „vše nové“ nasávajících intelektuálů utvořila neforemnou krustu v centru galerie U Dobrého pastýře. V úterý 6. října proběhla vernisáž Václava Stratila „Dobrý pastýř“. Grafiky, obrazy a kresby se na zdech ztrácely za vibrujícími těly studentů. Mělo se něco dít. A chvíli bylo ticho.
Zneklidňující ironie, za kterou se nemusí
skrývat žádný na první dojem uspokojující obsah, může být pro leckoho
frustrující. Souběžně s Dobrým pastýřem probíhající výstava „Fotr
a upír“, kterou Václav Stratil koncipoval se synem Stefanem, tvoří onu
skupinu děl, která bude samostatně vstupovat do zcela jiných kontextů než
v souvztažnosti s díly ostatními.
Podobně jako před nějakou dobou v Galerii v Orlí i tentokrát byly součástí vernisáže nenaplněné pokusy o interakci s publikem. Stratil rád zlehka vstupuje do přímé konfrontace s mnohdy vyjevenými návštěvníky svých vernisáží. „Dobrému pastýři“ zazpívají „děvuchy“ lidové písně z dílny prostého moravského lidu. „Tak jste přišli. Tak někdo něco udělejte, ne?“ Stratil sedí na zemi, nad ním se usmívá kurátor výstavy Jiří Ptáček, pod ním sedí výtvarník olomouckých kořenů Michal Vavrečka. Je zde vůbec co udělat? Interakce zůstává nenaplněna, ač snad měla být součástí artefaktu. Pedagogický guru popichuje přítomné k činu, nikdo ale netuší, jakým směrem se dát. A proto je ticho.
Práce na zdech galerie se zdají udržovat
směr v koridoru Stratilova dosavadního vývoje. Sémioticko-psychologické
hříčky, ironické výkřiky do ticha lhostejnosti zůstávají často
v ústech starého barda. Jednoduché sémiotické gagy, formálně prosté
provedení. Nápisy typu „Pedagogické listy“, „Pravopys“ či lehce
mimoškolního přesahu dosahující „mynymalysmus“ hovoří ze stěn
galerie o střetech v povaze pedagoga a výtvarníka. Stratil totiž
zůstává pedagogem, je vedoucím ateliéru intermédií v Brně a má silný
vliv na rodící se českou výtvarnou generaci.
Infantilní kresbičky, kýčovité rámy, nesmyslné tektonické
uspořádání na zdech galerie, jiskřivé barvy v duchu voskovek ze školky.
Kresby se na stěnách tísní v hroznu, který tematicky neslučuje nic.
Technicky se provedení snad přibližuje informelu, formou vstupuje do diskurzu
konstruktivistických otázek a neo-dadaistického přístupu k tvorbě.
Stratil otevírá různé komunikační proudy, pracuje s informací a médiem
jako významem. V první místnosti se návštěvník střetne s díly
tematizovanými pedagogickou činností Václava Stratila. Ona „studovna“,
kterou chtěl vytvořit galerista Jan Zálešák, se projevuje v navození
dojmů a pocitů, které studovna či jiný pedagogickou činností zatížený
prostor vyvolává. Barevná nástěnka, tu náčrtek geometrického problému,
tu poučná formulka školního inspektora. Přiléhající místnosti
provázejí diváka totožným příběhem, matoucí infantilností, nápisy
s pravopisnými chybami či matematickými oxymorony. Stratilova tvorba referuje v kruzích
osobní mytologie o vnitřní historii, v duchu Kippenbergrových
egoistických příběhů. Řeholní pacient (1991–1994), fotoperformance,
k jejímuž vytvoření Stratil poprvé ve své tvorbě využil veřejný
fotoateliér, je podobně intenzivním vnitřním monologem. Hieroglyfy
duchovního vytržení, asketické odrazy jeho vlastní podoby zůstávají
nadlehčeny humorem a ironií. Podobné hříčky, odkazující ke Stratilově
osobě, staly se v jeho vyjadřování běžným komuniké. Stratilova práce
se nakonec v kýžených ozvěnách vrací. Studenti v kroužcích před
galerií probírají témata a drby ze Stratilova soukromého života. Zkazky,
jejichž pravdivost se limitně blíží nule. A najednou není ticho.
K tématu Václava Stratila, jeho brněnské výstavy U Dobrého pastýře a jiným námětům se vrátíme v rozhovoru s kurátorem Jiřím Ptáčkem.
Galerie U Dobrého pastýře, Brno 7. října – 6. listopadu 2009; kurátor: Jiří Ptáček