Letní filmová škola v Uherském Hradišti – zahřívací kolo
Druhá půle
července nám jako každý rok přináší druhou největší filmovou událost
českých luhů a hájů. Po Karlových
Varech s promenádou slavných hvězd a českými premiérami
festivalových filmů tu máme naši oblíbenou a silně neformální Letní filmovou školu. O čem to
letos je a jak to tam vypadá?
Letošní Letní filmová škola
(LFŠ) obsahuje trošku podivnou melanž programových cyklů, které už samým
názvem vzbudí v každém divákovi představu dvojakosti. Tím hlavním a
zastřešujícím tématem, které se určuje vždy na konci minulého ročníku
festivalu, je Film a stáří. Ne, nejedná se pouze
o záznamy z domova důchodců a smutné dokumenty o vyžilých umělcích a
jejich lidských tragédiích. Autoři si dali za úkol vnést do středu
diskuze téma stáří jako posledního období lidského života, které ale
nutně nemusí znamenat odsun mimo aktivní život sám. Snaží se výběrem
filmů poukázat na všechny světlé stránky tohoto fenoménu, podívat se
nejen na typizovaný motiv konce, ale i na dlouhou řadu zkušeností a radosti
z jejich předávání a vzpomínání na ně. Vedle tohoto hlavního
tematického okruhu nám budou v Uherském Hradišti promítat jako dvě
další velká témata kavkazské filmy a hlavně filmy
brazilské. Ano, slyšíte správně, ony bujaré filmy točené pro
latinskoamerické diváky, kde nikdy nesmí chybět humor a nás filmové fandy
lákají právě touto svou specifickou vlastností, svým pojetím světa, a to
nejen světa jim známého, tedy jižní Ameriky, ale celého a mnohdy i jeho
problémů. Ale o tom o trošičku níže. Další cykly už jsou do značné
míry etablovány z minulých ročníků, takže kdo v Uherském Hradišti byl
loni a tři hlavní témata jej nezaujala, může vsadit na známou jistotu
osobností a výročí, obohacených klasicky o setkání
s těmito osobnostmi, ozvěny jiných festivalů nebo domácí
filmy (které mimochodem v případě takových Vratných láhví
perfektně spadají do hlavního tématu). Stejně je na tom Deset
filmů, které otřásly světem, a od minulého ročníku
nastartované pásmo filmů, kterým byla udělena cena Jeana
Viga. Pro mnohé ovšem stále zůstávají nejzajímavější krátké
filmy čili předfilmy, případně jednotlivé součásti
některých pásem.
Po takzvaném
nultém dni festivalu se nám zatím zdařilo posbírat několik střípků jak
z nastíněných programových cyklů, tak z celého festivalu a drobných,
ale významných změn, jež se letos projevují. Tím prvním a
nejdůležitějším je rozšíření promítacích míst. Celkový počet
sálů se podařilo zvýšit na čtyři, víceméně i díky loňskému
dokončení přestavby zdejšího bývalého vojenského areálu kasáren
v areál budov Univerzity Tomáše Bati (což je další novinka, neboť
Uherské Hradiště už není pouze festivalovým městem, ale festivalovým a
univerzitním městem). Organizace se letos zdá být velice účinná a
zřejmě se podařilo překonat onoho počítačového šotka každoročně
řádícího v technice akreditačního štábu, což mělo okamžitý účinek
v rychlém a hladkém získání akreditace a všech přiložených
materiálů. Není se ale čemu divit, čísla zatím hovoří o pouhé
třetině návštěvníků, jež si zatím vyzvedli akreditaci, což vše
značně usnadňuje. Doufejme ale, že čísla vzrostou v den oficiálního
zahájení. Zázemí festivalu a Uherské Hradiště jako město je na vysoký
počet návštěvníků dokonale připraveno – stánky s jídlem stojí na
mnoha místech loni zejících prázdnotou, TOI TOI toalety už jsou také
zaparkovány, ba i plátno na Mariánském náměstí je otočeno na délku,
aby jej mohlo vidět více očí než vloni.
Teď ale konečně k tomu, co se událo. Přijel Havel. Ano, Václav Havel, konečně. Předloni a vloni přijet měl, ale z různých zdravotních a jiných důvodů se to nezdařilo, letos na něj konečně došlo, aby splnil svou povinnost na komponovaném nedělním večeru Svět podle Havla a jiných filmech jako delegace. Přímo před kinem Hvězda byla vytýčena výstava Senior v objektivu, kterou tak uvidí asi nejvyšší počet filmovkářů ze všech letošních výstav, neboť stojí přímo na tepně festivalu. A nám se podařilo navštívit tři první projekce.
Začátek našeho filmového putování je v onom bujarém cyklu brazilského filmu, a sice na snímku Člověk ze Sputniku. Tato černobílá podívaná nás i přes menší technické problémy před jejím spuštěním utvrdila v našem očekávání, kdy jsme se při eskapádách chudého brazilského pěstitele drůbeže, jemuž spadl do kurníku domnělý sputnik, od srdce zasmáli. Brazilská představa všech tehdejších světových velmocí, jak je ve filmu zobrazována, je právě ten důvod, proč si toto téma tak užíváme. Neustále roztančení američtí showmani upíjející Coca-colu, ve stejnokrojích navlečení plešatí podlí Rusové tančící kozáčka při každém úspěchu a sexappealem a módou bojující Francouzi v podání brazilských herců opravdu stojí za to.
Relativně velkou
obrátkou byla večerní projekce (snad) fiktivního dokumentu Coming
Soons animovaným předfilmem Karneval zvířat,
kdy ten druhý promítaný značně významově ovlivnil svého kratšího
kolegu. Anotace mluvila o skandálním filmu vyvolávajícím odpůrné
reakce – tam jsme nemohli chybět. Představení naprosto sálalo sexualitou,
ovšem ne normální a lechtivou to tematikou, spíše její úchylnou stránkou
a polemizováním s ní. Karneval zvířátek vše nakousl hravými motivy
ptáčků klovajících ženské bradavky. Oba společně promítané filmy jsou
opravdu zážitek, proto nechceme prozrazovat, ani odsuzovat. Z těchto
zajímavých filmů jsme si ale odnesli otevřené oči a daleko širší a
mnohovrstevnatý náhled na tuto problematiku, natolik zavrhovanou a mnohdy
tabuizovanou (nikoliv však sexualitu samotnou, ale jaksi sexualitu
mezidruhovou). Bylo velice zajímavé sledovat vývoj filmu, ale i vývoj
vlastního postoje, jak se převážně rozhovorový dokument přehupoval přes
své autenticky se tvářící vrcholky a spadal do inscenovaných a fiktivních
rekonstrukcí různých dějů. Je velmi těžké říci, z jaké míry jde
o mystifikaci, a autoři si v tomto zjevně libují. Utvrdil nás v tom
i producent filmu při pozdější besedě, který se sám přiznal, že tvorba
tohoto filmu a jeho následné několikanásobné zhlédnutí s jeho názorem
na tuto tematiku zahýbalo jako ledovec s Titanikem. Tento pro nás
rozporuplný zážitek nepokazil ani velice nemístný tazatel a kritik, jež
v bloku dotazů diváků pohotově upozorňoval na jakési drobné pravopisné
chyby v několika málo titulcích použitých ve filmu, ačkoliv host večera
očividně nebyl rodilý český mluvčí.
Úplně poslední projekce byla opět z archivu brazilských filmařů a šlo o jakousi parodii klasického amerického westernu V pravé poledne. Snímek Zabít a utéct obsazoval hvězdu Člověk ze Sputniku, zřejmě tehdy populárního komika (nikoliv onen Sputnik), který hrál téměř stejně v obou filmech. Slibovaná naivita filmu se ale ani v první půlce nijak silně neprojevovala a očekávané prvky humoru, jež jsou kmenem žánru parodie, nás buď v tomto jihoamerickém pojetí naprosto minuly (což je vzhledem k pokročilé noční hodině pravděpodobné), nebo tam vůbec nebyly. Ať už je to jakkoliv, vedla naše další cesta do postele a ke klávesnici, kde teď s pytli pod očima reportujeme náš filmovkářský boj. Takže filmu zdar a uvidíme se zítra.
.: Následující den:.
Foto:Martina Radochová, NeKultura.cz