Strana 34 - film-recenze
Kategorie: film-recenze
Stínu neutečeš

Zdá se, že s nadějnými – ne-li přímo mistrovskými – debuty na scéně českého hraného filmu se roztrhl pytel. Po 3 sezonách v pekle a současně s Dvojkou se předvedla i mladá autoka Lenka Kny s pozoruhodným dramatem o tíživých tajemstvích v minulosti jedné rodiny. Svými výkony jí velice pomohli hlavní představitelé: herečtí veteráni Jaroslava Adamová a Pavel Landovský.
3 sezóny v pekle Tomáše Mašína a Egona Bondyho

Ivan Heinz je mladý velkoměstský floutek, dandy a povaleč. Jako idealistický obdivovatel marxizmu a surrealizmu má hlavu plnou poezie a světové revoluce. Nevidí rozbombardovaný svět a utrpení kolem, jenom své vlastní velkolepé sny. Je po válce a svět vypadá, že všechno už bude konečně a navždycky skvělé. Jenže jsme v Československu, píše se rok 1947 a o svobodě si po krátkém a opojném nadechnutí budeme moct ještě hodně dlouho nechat jenom zdát. Inspirován autobiografickým románem Egona Bondyho natočil Tomáš Mašín 3 sezóny v pekle, jeden z nejzajímavějších letošních českých snímků.
Stmívání: Nový měsíc – Promarněná šance

„Proč nejsem Bella?!“ ptají se náctileté fanynky romantické teenagerovské ságy Stmívání, jejíž druhý díl s tajuplným názvem Nový měsíc právě běží v českých kinech. Všechny do jedné by totiž chtěly být na místě pohledné středoškolačky, do které se zamiloval nadpozemsky krásný upír Edward.
Jak Marado a Kustu bojovali proti imperialistickému světu

Filmový festival v Cannes nemá rád války a všechny ostatní, co paktují s republikánskou Amerikou a celým nesocialistickým světem, a proto častokrát uvádí filmy, které propagují podobné názory. V roce 2008 se tak stalo prostřednictvím mimosoutěžního Maradona režie Kusturica. Film Emira Kusturici o Diegovi A. Maradonovi tehdy provázely živé projekce i tiskové konference, velké líbání a objímání. Existoval k tomu důvod. Bylo před americkými volbami, a proč si tedy skrze ústa Maradony a obraz Kusturici nerýpnout do Bushe a jeho britských poskoků? Teď po Obamově vítězství a zapadnutí Bushe do stoky dějin uvedení Maradona režie Kusturica ztratilo svůj hlavní a bohužel jediný smysl.
Bylo – nebylo, byl reálný socialismus: Zemský ráj to na pohled

Stalo se nemile velké nedorozumění. A zdá se o to nemilejší a větší v kontextu dnešních dní, kdy si připomínáme dvacet let od pádu nadvlády komunistické strany, dvacet let demokracie a svobody. Do kin byl uveden nový český film Zemský ráj to na pohled, prý mrazivá komedie. Aha. Škoda jen, že ze slibného projektu vyšla nakonec bezzubá rádoby retro komedie plná klišé, která více než celovečerní film připomíná lacinou telenovelu.
Náhradníci – Chabý pokus

Těžko říct, proč vlastně film Náhradníci režiséra Jonathana Mostowa budil tolik očekávání. Ve filmografii tohohle hollywoodského praktika najdeme snad jen jeden film, nad kterým bychom mohli přimhouřit oko, alespoň v rámci akčního žánru. Protože pravdou je, že s mnohamilionovým rozpočtem si Mostow při realizaci svého předchozího snímku, pokračování ságy o Terminátorovi s názvem Terminátor 3: Vzpoura strojů, poradil dost šikovně. Zřejmě i díky této trefě zůstal s týmem kolem Terminátora spojený i v případě o šest let starších Náhradníků. Scénář mu k nim napsala dvojice Michael Ferrit a John Brancato, zodpovědná i za scénář čtvrtého pokračování Terminátora s podtitulem Salvation. Sázka na Terminátora se však tentokrát ukázala spíš jako prokletí.
Zoufalci možná, zoufalý film nikoli… Naopak!

Po nedávném intenzivním úspěchu jménem Protektor potvrzuje filmová produkční společnost Negativ opětovně svou vynikající intuici, tentokrát distribuční premiérou absolventského filmu režisérky Jitky Rudolfové Zoufalci. Titul snímku sice zjevně navazuje na řadu „chcípáckých“ filmů (mj. Zdeněk Tyc: Vojtěch, řečený sirotek, Žiletky, Radim Špaček: Rychlé pohyby očí, Saša Gedeon: Návrat idiota, Michaela Pavlátová: Děti noci), jednoznačné zařazení filmu do zmíněné subkategorie by ovšem bylo nežádoucím zjednodušením. Zoufalci totiž v mnohém vynikají. A to nikoli pouze v oblasti žánrového určení, nýbrž i v kontextu soudobé domácí kinematografie.