Strana 20 - film-recenze
Kategorie: film-recenze
Nickyho rodina staví Wintonův filmový pomník
Nicholas Winton je více než
stoletý stařík, jenž dlouhá léta ukrýval pravdu o tom, že za druhé
světové války zachránil stovky dětí. Nový dokument z dílny Matěje
Mináče, „experta na wintonovskou tematiku“, dojme i cyniky s kamenným
srdcem a nabízí chronologické převyprávění událostí, které vyústily
v to, že dnes na zemi žije přes pět tisíc lidí, kteří se považují za
Nickyho rodinu – děti a vnuci přeživších a ti, kteří po světě
konají po jeho vzoru dobro.
Paulu Haggisovi stačí Tři dny ke svobodě i těžkotonážnímu napětí
Oscarový režisér, který
natočil zábavný thriller – to může vyznít jako protimluv nebo náznak
nedostatku financí na bankovním kontu. Z nesourodé směsi však může čas
od času vzejít něco dobrého. Tři dny ke svobodě jsou toho příkladem.
I když si Paul Haggis musel vystačit dokonce s tím, že natočil dvojče
jen o dva roky staršího francouzského snímku, uchoval si svůj rukopis při
psaní scénáře i komponování výsledných scén, a tak může být na
dílo pyšný.
Black Swan – Uměním k dokonalosti, nebo zkáze?
Pokud jste se někdy děsili
starožitných hracích skříněk, na jejichž vrcholu se do úmoru točí
sádrová baletka, zotročí si vás Black Swan již v několika prvních
minutách. Režisér Darren Aronofsky totiž opět nezklamal. Již od úplného
začátku si nenápadně buduje prostor pro famózní finále, ve kterém
všechno v pravou chvíli vybalí, aby mohl rozmixovat vaše emoce doslova
na kaši.
Řetězová zpráva – filmový ekvivalent spamu
Návštěva snímku Řetězová
zpráva je pro českého diváka tak trochu sázkou do loterie. Režisér Deon
Taylor i většina obsazených herců jsou totiž v našich končinách
naprosto neznámá jména, proklamovaný žánr thrilleru zase příliš
široký na to, aby oslovil vyhraněnou skupinu potenciálních
návštěvníků. Taková pozvánka na film nezní příliš lákavě – a ono
opravdu není o co stát.
Nevinnosti se pohrávání si s divákem nevyplácí

Filmová tvorba Jana Hřebejka a současně i scenáristická práce Petra Jarchovského se dá rozdělit na dvě skupiny. Do té první patří filmy reflektující moderní dějiny našeho národa. V druhé skupině, zahrnující filmy ze současnosti, roztáčí Hřebejk kolotoč vztahových a sexuálních propletenců, které bohužel k vytvoření plnohodnotného příběhu často nestačí. Jeden z mála „současných“ filmů, kde se mu kromě obvykle skvělé kamery, povětšinou přesvědčivých hereckých výkonů a padnoucího hudebního doprovodu, podařilo vytvořit i nadčasově platnou zápletku, byla Nevinnosti předcházející Kawasakiho růže. Prolnul v ní oba dva filmové tábory – tedy současnost a minulost, když vystavil současné postavy dávným křivdám.
Další rok – pravdivý film o (ne)šťastném stáří

Mike Leigh je dnes víc než jméno uznávaného britského režiséra – je to značka kvalitních hraných snímků, které však analyzují lidskou společnost s dosahem příznačným spíše pro tvorbu dokumentární. Ani jeho nejnovější snímek Další rok, zařazený do letošního ročníku Projektu 100, není v tomto ohledu výjimkou – diváci se mohou těšit na pronikavou studii lidského stáří, která však nepostrádá pravý britský humor.
Impotence kazí lotrovské fotry

Greg Jebal neměl štěstí na vlastní rodiče, ani na rodiče své manželky. Nyní se pokouší být tím nejlepším otcem a dát svým dětem dobrý domov a výchovu. Je to ale těžké, když vám za zády pořád stojí bývalý agent a tchán Jack Byrnes. V režii Paula Weitze se předvádí další pokračování ztřeštěné komedie. Do kin přichází jako poslední velký film loňského roku těsně před vánočními svátky. Mezi nejlepší filmy se však nezařadí ani v hlasování hluchoněmých.