výtvarné umění
Setkávání Daniela Krejbicha
Do 15. března můžete v Galerii La Femme navštívit prodejní výstavu Daniela Krejbicha s názvem Setkávání – obrazy a kresby posledních dvou let. Ve svých obrazech a kresbách se zaměřuje na figurální tvorbu s důrazem na lidské vztahy a vztah člověka k městské krajině. Jeho nejrozšířenější technikou je malba akrylovými barvami, případně malba kombinovaná s kresbou na dýhované dřevotřískové desky. Daniel Krejbich je zastoupen Galerií La Femme. V roce 2006 a 2007 se zúčastnil pracovního pobytu Jižní Francie očima českých výtvarníků.
Změna v Trafačce
Pouze do 4. března můžete v galerii Trafačka navštívit kolektivní fotovýstavu s názvem Změna. Své práce zde prezentuje 11 mladých fotografů, kteří se seznámili v ateliéru fotografie na grafické škole v Hellichově ulici. Jejich tvorba je navzájem velice různorodá a individuální, protože každý přistupuje k fotografii z jiného prostředí – s jinými životními zkušenostmi, s jiným vzděláním a s jiným porozuměním světu. Volná tvorba těchto autorů je rozmanitá, a tak se při srovnávání jejich prací vedle sebe objevují odlišné projevy: fotografické koláže ovlivněné street-artem, dokumentární fotografie skateboardského života, pohled do zákulisí „queer“ komunit, krajinářské scenerie navazující na českou meziválečnou fotografickou tvorbu apod.
Richard Augustin chápe umění jako nositele krásy
Do 15. března můžete v restaurantu Bílkova 13 navštívit výstavu obrazů Richarda Augustina s názvem Personnage. Tento profesionální český výtvarník se zaměřuje nejen na malbu, sochu a fotografii, ale i grafiku a design. Pod značkou Studio Augustin vydává publikace, organizuje výtvarná sympozia, vytváří limitované designové edice, realizuje výtvarné zakázky a obchoduje s uměním. R. Augustin klade důraz na estetické a řemeslné zpracování díla. Chápe umění jako nositele krásy, vizuální síly i finanční hodnoty.
Roman Havelský a jeho jaro, léto, podzim...
Do 24. března bude pasážová Galerie Ferdinanda Baumanna hostit výstavu Romana Havelského s názvem Jaro, léto, podzim. Na obrazech R. Havelského na první pohled zaujme rukopis, který by se dal asi nejjednodušeji definovat jako absence jakéhokoliv rukopisu. Vedle naivismu a pokusů o realismus se objevují kubistická zátiší, expresionismus, surrealismus, lyrická abstrakce, gestická malba a monotypy. Přehlídka uměleckých stylů 20. století, novodobé dějiny malířství v kostce – Picasso, Braque, Kubišta, Šíma, Rouault a celá řada dalších.
Sklo a kresby v Liliové
Do 30. března můžete v Galerii Liliová 8 navštívit výstavu Barbary Jagadics (sklo) a Renáty Drábkové (kresby, obrazy). R. Drábková studovala scénografii na pražské DAMU. Impulsem k volnému výtvarnému projevu se jí stal ale až pobyt v Indii, kde se začala věnovat meditaci. Byť se příklon k východním filozofiím může jevit jako poněkud módní a často povrchní záležitost, pro Drábkovou je přirozeným intimním prožitkem, který jí otevírá cestu k sebeobjevování. Maďarská rodačka B. Jagadics absolvovala UMPRUM v Praze, ateliér sklo u prof. Kopeckého. Účastnila se různých kurzů a sympozií, např. foukání a lití skla v USA.
Strategie tvorby Viktora Freša není na prvním místě
Do 31. března bude v Prinz Prager Gallery otevřena výstava Viktora Freša s názvem Eastern Connector. Slovenský umělec Viktor Frešo vysoce zvládá postprodukci. Je totiž založená na daleko širším kontextu strategií a významů, než bývá racionálně obvyklé. Základním tématem pohybu V. Freša na scéně umění je zkoumání jeho obecných etymologických a narativních vlastností, dohledávání jeho smyslu, auratičnosti a jiskřivě počátečních tvořivých substancí, teprve poté ho zajímá strategie vlastní tvorby. V tomto smyslu je Frešo svým způsobem romantický umělec. Vzhledem ke svému nepokojnému temperamentu a výlučnému performativnímu nadání vnímá svá umělecká vystoupení jako svého druhu eventy, jako gesta, které mají svůj vybraně estetický kánon a význam, jsou však v prvé řadě událostí, akcí, performancí.
Začalo to graffiti
Až do 20. dubna bude v Dvorak sec Gallery otevřena výstava Jakuba Matušky aka Maskera, letošního vítěze ceny 333 Národní galerie, nazvaná Voni mu rostly z uší stromy!. J. Matuška je jedním z nejvýraznějších talentů mladé generace, kterého může veřejnost znát také pod uměleckým pseudonymem Masker. Jeho charakteristické figurky naleznete na jeho streetartových realizacích na zdech v Praze, ale i Londýně nebo New Yorku. I přes svou graffiti minulost Masker ukončil pražskou AVU v ateliéru V. Skrepla a během studia absolvoval také studijní pobyty na Cooper Union v NY a na Middlesex University v Londýně. Vizualita Maskerovy tvorby vychází z jeho streetartových figurálních realizací. Šíře jeho talentu se dále rozbíhá do fotografie, videa, instalace i do objektů. Nejpodstatnější složku Maskerovy tvorby však představuje malba.