výtvarné umění
Ladovy obrázky v Moderně

Do 15. ledna 2012 bude v Galerii Moderna otevřena výstava Josefa Lady Kvítko z čertovy zahrádky. Josef Lada byl malíř a ilustrátor, jevištní výtvarník, karikaturista, scénograf a autor moderních pohádek pro děti. Po vzoru J. Mánesa a M. Alše vytvořil stylizovaný obraz české vesnice a jejích obyvatel s podtextem laskavého humoru. Na třetí pokus byl přijat k řádnému studiu na uměleckoprůmyslové škole. Žáci této školy však nesměli publikovat, předměty ho nebavily, a tak po půl roce ze školy odešel. Začal ilustrovat knížky pro děti, dostával zakázky a těch přibývalo. Josef Lada ilustroval četné knihy Jaroslava Haška, J. Š. Kubína, Jana Nerudy aj.
Pozdější návštěva Jitky Válové

Do 30. března 2012 bude v AP Atelieru architekta Josefa Pleskota otevřena výstava Jitka Válová: 2000 + 11 / Pozdější návštěva. Tvorba české výtvarnice Jitky Válové byla úzce spojena s tvorbou její sestry – dvojčete Květy Válové. V letech 1945 až 1950 studovaly společně VŠUP v Praze u prof. Emila Filly. Žily spolu v Kladně. Jitka pracovala v oborech malba, kresba, grafika. Tvořila a vystavovala až do své smrti, převážnou část výstav realizovala se skupinou Trasa. Svůj výrazný talent uplatňovala ve figurální tvorbě. Její útlé a protáhlé postavy, zachycené v pohybu, vypovídají o vztazích, osudech, náladách často v extrémních situacích. Jitka Válová zemřela nečekaně 27. března 2011 ve věku 88 let.
Intimita každodenního života

Do 8. ledna 2012 bude v Galerii Miro otevřena výstava Barbory Kysilkové s názvem Obrazy. Barbora Kysilková je mladá česká umělkyně žijící a tvořící společně s řeckým umělcem Dimitrisem Tzamouranisem v Berlíně, který je v současnosti Mekkou pro mladé tvořivé umělce. Barbora se zaměřuje na zachycení výřezů intimních scén každodenního života, které zvěčňuje nejenom na plátně, ale i na mramorových deskách.
Balasty Dušana Fencla

Do 8. ledna 2012 můžete v Galerii Lapidárium Nadace českého baroku navštívit výstavu Dušana Fencla Balasty. Přítel a učitel Jiří Anderle ho „donutil“ vystavovat, ač nevystudoval výtvarný směr. Od Anderleho dostával soukromé hodiny. „Jeho surrealistické obrazy zaujmou neobyčejnou vizí. A dávají nám nahlédnout do skladby pochodu umělcovy duše. Odhalí nám závoj jeho vodopádu témat a vypracovaností kompozice. S lehkostí používá prostor a viditelný záměr je časově geneticky kombinovaný. Svou obrazotvorností nás svádí následovat ho do jeho imaginárních vzpomínek, které se nikdy nestaly,“ píše o něm malíř a grafik Vladimír Vilímovský.
La Chapelle v Rudolfinu

Do 26. února 2012 bude v Galerii Rudolfinum otevřena retrospektivní výstava tvorby amerického fotografa Davida LaChapella s názvem Tak pravil La Chapelle. Ten patří již od poloviny 90. let 20. století mezi nejvýznamnější světové fotografy. Jeho tvorba ovlivnila desítky dalších autorů a postupně si vytvořil svůj nezaměnitelný a na první pohled rozpoznatelný styl. Nyní se jedná o první retrospektivu jeho tvorby, která zahrnuje i rané fotografie z poloviny 80. let. Výstava představuje reprezentativní soubor LaChapellových děl, mapuje všechny důležité etapy jeho tvorby. Důraz je ale kladen především na díla z posledních let.
Známý - neznámý Vlastimil Beneš

Pouze do 31. prosince se koná v Galerii Vltavín výstava Vlastimila Beneše Známý – neznámý. Výstava představuje tvorbu jednoho ze známých autorů poválečné figurace, malíře Vlastimila Beneše (1919–1981). Autor byl členem skupiny Máj 57 a celoživotním obdivovatelem pražské periferie, v čemž navazoval na soudobý civilismus i dozvuky éry Skupiny 42. Tato retrospektivní autorova výstava se koná k 30letému výročí jeho úmrtí. Výstava představuje nejen to nejlepší z Benešovy poválečné tvorby, ale i neznámé práce, které odhalují autorovu tvář angažovaného a nadšeného mladého umělce.
Generace singles

Až do 6. března 2012 můžete v Icon gallery a café navštívit výstavu obrazů Pavla Kryze s názvem Singles. Sám umělec k této sérii říká: „Toto téma jsem ve svých obrazech objevil náhodou: na několika obrazech z posledních let jsem najednou uviděl solitérní postavy, osamělé herce. Moje „SINGLES“ spojuje pocit opuštěnosti, pocit nostalgie ve zcela nečekané a tak mimořádné chvilce klidu, kterou tito lidé při svém abnormálním pracovním tempu téměř nikdy nezažívají. Mysleli si, že bez tohoto kolotoče nedokážou žít. Život-film se ale zastavil a tito před chvilkou superdůležití a nepostradatelní lidé jsou sami, sami se svými myšlenkami, zranitelní a obyčejní.“