výtvarné umění
Proměny v surovém stavu
V pražském Muzeu Montanelli je do 30. září k vidění výstava Art Brut – Anatomia Metamorphosis, která vznikala ve spolupráci s o. s. ABCD, jež v minulosti prezentovalo francouzskou sbírku art brut a Prinzhornovu sbírku. Označení art brut – umění v surovém stavu – pochází od francouzského malíře Jeana Dubuffeta. Vykazuje spontaneitu a velkou tvůrčí představivost. Autoři tohoto umění jsou většinou neznámí lidé, vzdálení prostředí profesionálních umělců. Je to čistá, syrová umělecká činnost, která vychází výhradně z autora a jeho vlastních podnětů.
Švestka vystavuje avantgardu
Do 30. července představuje v galerii Švestka své fotografie absolventka pražské VŠUP Markéta Othová. Od roku 1994 sestavovala z rozsáhlého archivu vlastních snímků, pořízených během let především mimo ČR, fotografické instalace, v nichž byl význam jednotlivých fotografií určen až syntaxí celku. Časem se posunula k časovým sériím, zaznamenaným sekvenčním snímáním a dostala se na úroveň experimentů fotografické avantgardy 20–30. let 20. století.
Zátiší plná růží
Mladý výtvarník, malíř, krajinář a katalogizátor Aleš Růžička ztělesňuje již čtvrtou generaci jihočeských krajinářů, kterou započal jeho pradědeček Alois Růžička. Jeho tvorba se postupem času přesunula od krajinomalby k zátiší. Krajina je stále jeho hlavním inspiračním zdrojem. Obsese květinami je však značná. V Růžičkově pojetí mají růže stylově namířeno od suverénní exprese k lapidární kaligrafii. Je pro něho charakteristická typická gestická až trojrozměrná pastózní malba. Růžičkovy růže jsou k vidění v Galerii Laboratorio až do 31. srpna.
Hrátky s chlebem
Galerie FotoGraphic v Praze vystavuje snímky Thomase Brennera, které nesou název Chléb a hry. Tento projekt začal vznikat již v roce 2004. Chléb jako symbol proměňuje v dřevo, meče apod. Všechny snímky jsou bez retuše. Umělé osvětlení vyvolává až surrealistický dojem. Thomas Brenner inscenuje „realitu“ před svým fotoaparátem od poloviny 80. let minulého století. Vypráví příběhy zhuštěné až k bodu svého vyvrcholení. Pomocí různých detailů vytváří jeviště pro své „hry“ včetně herců a rekvizit. Pózy, kostýmy a světlo tu hrají stejně důležitou roli jako v divadle. Přijďte se na tyto neobvyklé snímky podívat do 1. července.
Není obal jako obal
V 16. ročníku soutěže Mladý obal, která se konala v galerii Czechdesign v Praze, se představilo 60 nejlepších prací vysokoškolských a středoškolských studentů. Soutěž i výstava byly rozděleny do dvou kategorií. V kategorii Produktový obal soutěžící navrhovali „Obal na národní produkt“. Druhá kategorie, nazvaná Jiný pohled, byla zaměřena na grafiky a ilustrátory a jejím tématem byla „Kniha jako obal na slova“. Šlo o hravé zabalení slov, o jejich zhmotnění do podoby knihy. Vítězkami se staly Dana Winklerová a Nikola Kalinová z VUT Brno.
4 Natvrdlí
V pražské Galerii 21. století je do 30. června k vidění výstava výtvarné skupiny Natvrdlí, v níž se prezentují čtyři výrazné umělecké osobnosti: Karel Jerie, Michal Novotný alias MICL, Lukáš Miffek a Jaroslav Valečka. Tito výtvarníci programově obhajují pozice figurativní malby. Malují narativní, zobrazovací a obsahové obrazy, které jsou projevem kontinuity s určitými tendencemi českých členů skupiny Normal. Objevují se v nich prvky symbolistní mystiky a odhalují nové souvislosti a emocionální rozlohy.
ESSL ART AWARD zná svého letošního vítěze
V prostorách Staroměstské radnice (GHMP) je do 26. června k vidění výstava deseti mladých umělců a studentů vysokých uměleckých škol, z nichž dva získali cenu ESSL ART AWARD 2011. Tato cena byla v Praze předána již počtvrté. Uděluje se jednou za dva roky talentům z Bulharska, Chorvatska, České republiky, Rumunska, Slovinska, Slovenska a Maďarska. Jejími zakladateli jsou mecenáši umění a majitelé rakouské firmy bauMax A. a K. Esslovi.